Mansory Gronos er en G63 AMG der er gået bananas
850 hk og 1000 Nm under hjelmen!
Mercedes AMG G63 er, og har altid været en bil der suger opmærksomheden til sig på veje og parkeringpladser. Mansory har alligevel valgt at ombygge det allerede overdådige køretøj og gøre det til noget endnu mere storslået.
Den går nu under navnet Mansory Gronos og følger samme fremgangsmåde som mange andre programmer fra den tyske tuner til den forrige generation af den østrigsk-bygget luksus-SUV.
Læs også: Mansory Porsche Taycan får stilfuldt nyt bodykit
Programmet er baseret på en AMG G63 og inkluderer masser af dele i kulfiber der inkluderer den nye spoiler. Formentlig er den mere end bare for udseendet og er blev monteret for at hjælpe med at forbedre den aerodynamiske effektivitet af den ellers murstenformet off-roader.
De nye, større, hjulkasser giver det ikoniske terrængående køretøj et mere muskuløst look, der samtidig forstærkes af den tykkere sideprofil efter tilføjelse af kropsfarvet beklædning på dørene og hjulkasser. Dertil kommer den skrigende gule larkering som kronen på værket.
Mere kulfiber end man kan ønske sig
Der kan findes mere kulfiber på motorhjelmen og den forreste tagspoiler, der huser et par LED-hjælpelys. Kofangeren har også fået monteret to gange ekstra lys, mens gitteret og den trekantede stjerne er blevet erstattet af Mansorys eget design og logo. Bagpå er reservehjulet dækket i kulfiber som afrunding på de udvendige ændringer.
Interiøret i Mansory Gronos er lige så prangende som eksteriøret. Her fortsætter det overvejende gule tema med sorte elementer i midten af sæderne, på dørene samt trimdele i sort med gult mønster. Der er læder over alt. Selv sikkerhedsselernes låsemekanisme er beklædt med kohud.
Det er bestemt meget at sluge, men Mansory må kende sin kundekreds godt. Specielt når man tager i betragtning at firmaet fortsætter med at producere iøjnefaldende tuning kits som Gronos.
Mansory Gronos får superbilsmatchende performance
Firmaet hæver ydelsen af AMG´s twin-turbo 4,0-liters V8-motor til 850 hestekræfter og drejningsmomentet til 1.000 Nm.
Med de ekstra muskler rammer den højtydende SUV nu 100 km/t på tre og et halvt sekund, hvilket gør den et helt sekund hurtigere end standardversionen. Med højre pedal i gulvet vil bilen nå 250 km/t, hvilket er 10 km/t hurtigere end en standard G63 udstyret med AMG Driver’s Package.
Læs også: Mansory giver Ferrari Portofino en kærlig hånd
Der er ingen info om prisen på Mansory Gronos, men med Mercedes tager 3.226.898 kr for en G63, inden der sættes krydser på listen over ekstraudsty. Med et produktiontal på bare 10 er det nok sikkert at sige, at Mansory’s opgraderingspakke ikke ligefrem bliver billig.