Når en 640 hestekræfter Porsche 911 Turbo S er udgangspunktet for et tuningsprojekt, ved man, at det bliver godt.
Vi så TechArt’s seneste projekt i prototype-form tilbage i maj sidste år og så firmaet teste bilen på gaden med det nye bodykit. Nu har vi fået en fuld afsløring, og der er masser af hestekræfter til at matche de æstetiske ændringer. Sig “Guten Tag” til den nye TechArt GTstreet R i al sin tuner-herlighed.
TechArt sørger for at der er hestekræfter nok
TechArt tilbyder to forskellige effekt-opgraderinger til GTstreet R, hvor den største resulterer i 800 hk og et moment på 950 Newton-meter. Dette gøres via opgraderede turboladere, udstødning og en ECU-tuning for at få det hele til at arbejde sammen. TechArt taler ikke om 0-100 km/t tider eller kvart mil tider.
Derimod informerer de at den fuldt opgraderede GTstreet R kan nå 350 km/t, hvilket er cirka 20 km/t hurtigere end en standard Turbo S. Hvis det er lidt for meget af det gode, tilbyder TechArt også en mindre omfattende tuningspakke, der kun øger effekten til 700 hk.
Under det nye bodykit tilbyder TechArt også valget mellem to opgraderinger til affjedringen. Den første sportsaffjedrings-pakke tilføjer stivere fjedre med en tomme lavere frihøjde. Den anden mulighed giver får justerbare coilovers, der også kan indstilles så undervognen falder med en tomme.
En tredje mulighed for en fuldt justerbar affjedring er endnu ikke tilgængelig, men TechArt lover, at den kommer til deres fremtidige Clubsport-pakke. Uanset affjedrings-pakke udvider aero-pakken GTstreet R’s med en hel tomme foran.
Det breddere bodykit på TechArt GTstreet R er ikke bare for øjets skyld. Kulfiber-sættet indeholder nye fasciaer foran og bagpå, en ny bagklap, todelte sideskørter samt en kæmpe race-inspireret bagvinge. Der er også en tagspoiler, der hjælper med at flytte luftflowet til, hvor der er mest brug for den.
Selv de smarte center-lock-fælge har specielle kulfiberskiver omkring hjullæben for at forbedre luftstrømmen uden at øge vægten. Efter flere finjusteringer i en vindtunnel hjælper det nye kit GTstreet R med at producere fire gange mere downforce på 911´erens bagende ved 140 km/t. Den nye front hjælper, ved samme hastighed, med at reducerer den aerodynamiske løft med 45 procent.
[irp posts=”142128″ name=”2022 Porsche 911 GT3 Touring offentliggjort”]
Interiøret på TechArt GTstreet R kan ses som værende et blankt lærred
En GTstreet R er selvfølgelig ikke fuldendt uden indvendige opgraderinger. På den front er tuningsfirmaet mindre specifik. Dette er primært fordi der som sådan ikke er nogen grænser for hvad der kan lade sig gøre. GTstreet R-købere kan vælge mellem en lang række materialer, ikke mindst læder, Alcantara og kulfiber.
I kabinen kan der findes TechArt logoer på alt fra de nybetrukkede sæder, dørkarme og dørpaneler til instrumentbord, rat og endda gulvmåtter. Man vil hvert fald ikke glemme hvilken speciel 911 man har sat dig ind i.
Man vil sandsynligvis ikke glemme det alligevel. Firmaet siger nemlig at TechArt GTStreet R-opgraderingerne starter ved 73.000 euro, hvilket kan omregnes til lige over 542.000 kroner ved de nuværende konverteringsrater. Kun 87 modeller er blevet planlagt til produktion.
[g-gallery gid=”142272″]