Lamborghini tilføjer hybrid system i Urus SE for at give flere hestekræfter og lavere forbrug
Hvis man skulle give opgaven om at gøre en plug-in hybrid SUV spændende ville de fleste nok vælge Lamborghini. Den nye Lamborghini Urus SE er en elektrificeret version af den italineske virksomheds bedstsælgende model der nu har mere kraft i overskud. Selvom et PHEV-setup typisk indebærer en mindre motor, er det ikke tilfældet her. Den velkendte 4,0-liter bi-turbo V8 har fået lov til at blive og bliver suppleret af en elektrisk motor.
Den huses i den otte-trins automatgearkasse og producerer 189 hestekræfter og 480 Nm drejningsmoment. Benzinmotoren producerer alene 612 hk og 800 Nm. Sammen leveres der en samlet systemydelse på 789 hk ved 6.000 omdr./min. og 950 Nm fra 1.750 omdr./min.
Lamborghini Urus SE slår ikke Performante i 0-100 km/t men…
Sammenlignet med Urus S er den nye SE 0,1 sekunder hurtigere til 100 km/t, og klarer opgaven på 3,4 sekunder. Det er værd at bemærke, at Urus Performante forbliver den hurtigste i Urus-familien med en tid på 3,3 sekunder. Urus SE når 200 km/t på 11,4 sekunder, eller 1,1 sekunder hurtigere end Urus S og 0,1 sekunder hurtigere end Urus Performante. Topfarten er lige over 320 km/t, hvilket gør den en smule hurtigere end Urus S og Urus Performante.
Hybridsystem giver Lamborghini Urus SE betydelig lavere emission
Urus SE leveres med et 25,7 kWh lithium-ion batteri monteret under gulvet i bagagerummet, hvilket giver 60 km ren elektrisk rækkevidde. Når bilen køres i EV-tilstand, kan den maksimalt nå en hastighed på 130 km/t. Ved højere hastigheder trædder V8’eren automatisk til. Lamborghini er gået så langt som at sige, at emissionerne er reduceret med 80 procent sammenlignet med den rene ICE-model.
Med introduktionen af plug-in hybriden griber Lamborghini chancen for at give deres SUV en makeover. I fronten finder man nye matrix-LED-forlygter med opdateret design af kørelys. Der er foretaget nogle diskrete justeringer i grillen med designelementer afledt af Revuelto superbilen. Bagenden skulle angiveligt tage inspiration fra Gallardo og designet øger downforce med 35 procent sammenlignet med Urus S.
mulighed for at skræddersy køreoplevelsen
Lambo vil sælge den elektrificerede SUV med nye 23-tommer fælge, mulighed for 100 forskellige farver og 47 interiør sammensætninger. Hvis ingen af dem fanger din interesse, er der også Ad Personam-programmet der giver mulighed for at skræddersy alle aspekter af bilen, så længe din bankkonto kan klare det. Urus SE leveres med et par 12,3-tommer skærme og fire nye køreindstillinger: EV Drive, Hybrid, Performance og Recharge. Det skal lægges til de sædvanlige Strada, Sport, Corsa, Neve, Sabbia og Terra.
Næste Lamborghini Urus bliver fuldt elektrisk
Vi spekulerer på om V8 PHEV-setuppet også er planlagt til Huracan-erstatningen, der kommer senere på året. Vi ved allerede, at Lamborghini, desværre, pensionerer V10’eren ifm deres planer om at downsize motorene. Hvad angår Urus, så har Lamborghini allerede bekræftet, at anden generation af modellen kun bliver lavet som EV, når den lanceres i 2029. Så hvis du ønsker en benzindrevet eksotisk SUV fra det legendariske italienske mærke, skal du få din bestilling ind nu. Vi ved ikke om Lamborghini Urus SE bliver versionen flest vil gå efter, men det er da rart at vide at der nu er en grøn(-ish) version til dem der ønsker det.
[g-gallery gid=”149407″]