Den ottende generation af 5-serien bliver den første med en dedikeret EV-model
Sammen med BMW iX1, BMW i4 og BMW i7 i det München baserede firmas hurtigt voksende udvalg af elbiler vil den elektriske i5 lanceres i oktober sammen med en enkelt model med forbrændingsmotor og senere få selskab af et par hybrider.
Den skal også afføde den længe ventede BMW i5 Touring der bliver en af de første større elektriske stationcars på markedet. BMW håber, at den elektriske drivlinje, der kommer i to effektniveauer, vil bringe nye kunder til, og styrke salget af deres bedst sælgende model.
Ved lanceringen vil den elektriske i5 være tilgængelig i to specifikationer. Til at starte med er der den baghjulsdrevet eDrive40 der gør nytte af en bagmonteret elektrisk motor, der udvikler 335 hk og et drejningsmoment på 430 Nm, hvilket giver den en påstået 0-100-tid på 6,0 sekunder og en tophastighed på 193 km/t.
Den firehjulstrukne M60 xDrive bruger den samme bagmonterede elmotor i kombination med en mindre en på forakslen, der yder yderligere 256 hk og 370 Nm. Alt i alt leveres der en kombineret systemydelse på 593 hk og 820 Nm for en hævdet 0-100-tid på 3,8 sek og en elektronisk begrænset tophastighed på 230 km/t.
Begge i5-modeller er ydsteret med et 81,2 kWh lithium-ion-batteri som standard. eDrive40 tilbyder en påstået rækkevidde på op til 582 km, mens den mere kraftfulde M60 xDrive leverer en påstået rækkevidde på op til 516 km.
Hver i5 har en 11kW AC opladningsfunktion som standard, selvom denne kan øges til 22kW med en valgfri indbygget oplader. Den maksimale DC-opladningskapacitet er sat til 205 kW, hvor BMW hævder en opladning på 10-80 % inden for 30 minutter.
Køreklar vægt for den nye 5-serie rækker fra 1680 kg, for den benzindrævne 520i til 2305 kg for i5 M60 xDrive. Grundlaget for den nye 5-serie er BMWs Cluster Architecture (CLAR) platform. Det er den samme konstruktion som understøtter alle BMW-modeller med enten en langsgående forbrændingsmotor eller elektrisk drivlinje.
Stilmæssigt overtager den nye model den ændring i designretningen hos BMW, som først blev set på SUV’en iX, med et meget mere moderne udseende end den model, den erstatter. Fronten domineres stadig af BMW’s klassiske nyregrill, som på den ren-elektriske i5 er udført i højglans sort plast.
Som på alle nyere BMW-modeller er de traditionelle dørhåndtag blevet erstattet af planmonterede enheder. De kombineres med andre mere aerodynamiske elementer, herunder en flad undervogn, for at tillade at i5 eDrive40 kan opnå en modstandskoefficient på 0,23.
Se hvordan BMW i5 er blevet testet til det yderste
Ligesom i den seneste BMW 7-serie, som den deler mange kritiske komponenter med, er 5-serien vokset i størrelse. Dens længde er steget med 97 mm til 5060 mm, bredden er steget med 32 mm til 1900 mm og højden er steget med 36 mm til 1515 mm. Akselafstanden er også blevet 20 mm længere, så den nu ligger på 2995 mm.
Indvendigt følger den nye 5-serie og i5 retningslinjerne fra den større 7-serie og i7 med et nyt dashboard design med en kurvet skærm. Den rummer en separat 12,3″ instrument- og 14,9″ infotainment-touchskærme. Sidstnævnte kører det nyeste BMW 8.5-operativsystem baseret på Linux-software og tilbyder for første gang spil- og videofunktioner
Sammen med eDrive40 og M60 xDrive har BMW bekræftet, at en tredje i5-model er planlagt til at ankomme i 2024.
I danmark kommer BMW i5 eDrive40 til at starte på 625.822 kr.. Ønskes det at lease er det 50.000 kr i udbetaling og 6.995 kr. pr. måned i 36 måneder. BMW i5 M60 xDrive vil starte på 1.080.500 kr.. Leasingaftalen på den lyder på 70.000 kr i udbetaling og 15.995 kr. pr. måned i 36 måneder.
[g-gallery gid=”147347″]