Det endelige resultat er så vellykket, at man ikke forstår, hvorfor Audi ikke selv vil lave en
Den nuværende generation af Audi RS6 har været på markedet siden 2019, og ifølge spionfotos er Audi igang med at arbejde på en faceliftet version af deres super-wagon. RS6, med det interne kaldenavn C8, har altid kun været tilgængelig som en stationcar, hvilket betyder at mærket ikke har en 100% direkte konkurrent til BMW M5. Indtil nu, da der endelig er en RS6 Sedan…. sådan da.
Selvfølgelig kommer den ikke direkte fra fabrikken. Bilen du ser i videoen og galleriet startede sit liv som en A6 Sedan med en 3,0-liters TFSI-motor. Folkene hos Ado X Performance, fra Tyskland, har efterfølgende valgt at ombygge den til en fuldblods Sedan RS6 med de samtlige nødvendige eksteriør-, interiør- og motorkonverteringer. Faktisk yder motoren nu markant mere end i en standard RS6.
Se smuk video af one-off Audi RS6 Sedan
Lad os starte med eksteriøret. Hele RS6 widebody-pakken blev købt fra Audi og installeret på den eksisterende sedan. Den færdige bil blev derefter lakeret i den specialfremstillet “Cristal Blue” farve. Interiøret blev også hentet fra fabrikken med hvorpå der er monteret nye trimdele i kulfiber.
Under hjelmen blev standardmotoren på 3,0 liter erstattet af en 4,0-liters twin-turbo V8 med et Stage 3 remap, en ny Wagner intercooler, samt et nyt indsugningssystem og udstødningssystem fra Ado X Performance. Resultatet er en maksimal ydelse på 854 hestekræfter og et drejningsmoment på 1122 Nm, hvilket er langt over de 621 hk og 850 Nm fra en standard RS6 Performance. Bilen vejer 1.880 kg i dens nuværende form.
Mens Audi ikke har sagt noget om at bringe sedan karrosseri-stilen tilbage til RS6, ved vi, at virksomheden måske arbejder på en endnu vildere variant af sin RS6 / RS7 performance duo. Chefen af Audi Sport, Sebastian Grams, antydede for nylig, at firmaet “can go more extreme,” dog uden at præcisere hvad det betyder.
[g-gallery gid=”147553″]