Ansigt fra en engel og et hjerte fra tyskland

Aston Martin DB12 har bedre ydeevne og design end forgængeren, selvom den ikke har en V12-motor Tilbage i januar fik vi det første glimt af efterfølgeren til DB11. På dette tidspunkt havde bilen allerede sit produktionsklare karosseri og lys, men den gang var navnet ikke fastlagt endnu. Nu er den næste model dog afsløret, og modellen får navnet DB12, og den varsler en ny æra for bilproducenten med en markant større ydeevne, bedre køreegenskaber og endnu højere niveau af komfort indvendigt.

Aston Martin DB12 får aerodynamisk design og mere rummelig kabine

DB12 modellen har et aerodynamisk design, der reducerer luftmodstanden og forbedrer downforce. Det har en længere hjulafstand end sin forgænger DB11-modellen, hvilket giver mere plads i kabinen. Undervogn og styretøjet er også blevet opdateret for at forbedre køreegenskaberne. Ledelsen er tilfreds med den nye model firmaets CEO Tobias Moers sagde, at han var sikker på, at den nye model ville overgå kundernes forventninger “i form af køredynamik men også i brugervenlighed og komfort.” Virksomheden har endnu ikke annonceret nogen pris eller specifikationer vedrørende tidspunktet for lanceringen af bilen.

Firmaet siger, at de har foretaget flere vigtige revisioner af V8-motoren for at gøre den mere effektiv end nogensinde før. Disse omfatter modificerede profiler på knastakslerne, optimerede kompressionsforhold, større turboladere samt forbedret køling takket være et komplet redesignet kølesystem med to yderligere hjælpekølere ud over den eksisterende hovedradiator. DB12 er også den første DB-model med et elektronisk bagdifferentiale, der kan gå fra fuldt låst til helt åben på få millisekunder. V8-motoren parres med en otte-trins automatisk transmission.

Hjertetransplantation fra Stuttgart

Aston Martin er så stolte af deres nye produkt, at de beskriver den som verdens første super touring bil og “den mest komplette DB-model” i firmaets historie. Og nej, der er endnu ingen omtale af en variant med V12-motor. Den nyoptimerede bi-turbo 4,0 liters V8-motor kommer dog fra Mercedes-AMG er nu mere kraftfuld end sin forgænger, hvilket gør DB12-modellen endnu mere kraftfuld end DB11 V12. Med den nye motor får bilen omkring 680 hestekræfter ved 6.000 omdrejninger i minuttet og et drejningsmoment på 800 Nm allerede fra mellem 2.750 og 6.000 omdrejninger i minuttet. Det er en stigning på mere end 30 procent sammenlignet med den forgangne V8 og yderligere 41 hk mere end DB11 AMR med dens opgraderede 5,2-liters V12-motor. Den nye coupé har en acceleration fra 0 til 100 km/t på kun 3,5 sekunder og en topfart på cirka 327 km/t.

Alt dette kræver en undervogn, der kan klare de øgede kræfter, så Aston Martin har introduceret sin næste generation adaptive støddæmpere og stivere anti-roll bars. Der er tre køreindstillinger navngivet GT, Sport og Sport + med gradvis stigende responssensitivitet og stivhed. I den mest afslappede tilstand siger automakeren at kvaliteten af ​​affjedringen er behagelig og giver “sublime men alligevel adræt cruising.”

Et velkendt design med opfriskende detaljer

Designmæssigt kommer DB12 med velkendt men fuldstændig revideret udseende. Fronten domineres af en gigantisk grill flanket af nye LED-forlygter. Over grillen ses Aston Martins seneste udgave af det velkendte emblem. Under grillen er der en ny splitter i et helt andet design end tidligere modeller har haft. Bilen sidder på 21-tommer fælge der skjuler de 400 mm jernbremser og 360 mm bagbremser. De rammeløse sidespejle og strømlinede dørhåndtag er med til at give et mere strømlinet design og en lavere luftmodstandskoefficient.

Aston Martin DB12

En af højdepunkterne inde i kabinen, udover den massive førercentrerede centerkonsol og fineste Alcantara-læder, er det helt nye infotainmentsystem, designet og udviklet udelukkende af Aston Martins egne folk. Det har trådløs Apple CarPlay- og Android Auto-understøttelse, et nyt navigationsystem med online-opkobling samt 3D-kortlægning, en mobilapplikation samt over-the-air-opdateringer. Aston Martin starter levering af den nye DB12 i løbet af tredje kvartal i år. Prisdetaljer forventes tættere på salgsdatoen.

[g-gallery gid=”147436″]