Efter en lang pause, er den seks-cylindrede Ferrari vendt tilbage.

Du må bare ikke kalde den Dino. Den nye sportsvogn fra Maranello får istedet sit navn fra motorens slagvolumen (2,9 liter) og antallet af cylindre (seks) samt GTB-suffikset, der står for Gran Turismo Berlinetta. Det her er Ferrari 296 GTB.

Ferrari giver 296 GTB helt ny motor

En ny Ferrari med to færre cylindre end en F8 Tributo lyder måske som en nedgradering, men det er næppe tilfældet, når man tager plug-in hybrid-systemet med i beregningerne. Lad os dog først tale om forbrændingsmotoren, som er en helt ny og ikke relaterer til Maserati’s Nettuno der findes i MC20.

Det er den første motor fra Ferrari der turboladerne monteret mellem de to rækker af cylindre, hvilket resulterer i en mere kompakt motor med lavere vægt, samt lavere tyngdepunkt.

[irp posts=”140653″ name=”Ny Ferrari 812 Versione Speciale offentliggjort med 830 hk”]

Med 218 hestekræfter per liter hævder Ferrari, at den har sat en ny rekord for højeste specifikke ydelse for en produktionsbil til vejene. Alene yder forbrændingsmotoren 654 hk.

Ved hjælp af elmotoren har den nye Ferrari 296 GTB en samlet ydelse på 818 hk og et drejningsmoment på 740 Nm. Den låner den seneste forbrændingskammer-teknologi fra sin større bror, SF90 Stradale, og bruger helt nye IHI-turboladere, der kan roterer op til 180.000 omdr./min.

Den elektrisk assisterede ydelse på 164 hk (122 kW) leveres af den bagerste el-motor og gør det muligt at klare 0 til 100 km/t på 2,9 sekunder, hvilket matcher F8. Sprinten til 200 km/t tager 7,3 sekunder der er et halvt sekund hurtigere end Tributo´en.

Med højre fod i gulvet vil den klare mere end 330 km/t, hvilket er en smule lavere end den mere konventionelle V8 superbil.

Hestekræfterne kanaliseres til vejen gennem den otte-trins dobbeltkoblings-gearkasse, der allerede findes i SF90 Stradale og Spider samt Roma og Portofino M.

Ferrari har monteret et 7,45 kWh batteri under gulvet af 296 GTB. Batteriet giver nok elektrisk energi til en begrænset elektrisk rækkevidde på 25 kilometer, hvilket er lige under 5 kilometer mindre end konkurrenten, McLaren Artura´s, el-rækkevidde.

[irp posts=”141045″ name=”Mansory giver Ferrari Portofino en kærlig hånd”]

Ferrari 296 GTB fås med Assetto Fiorano pakke

Bilen har en tørvægt på 1.470 kg forudsat at den er udstyret med Assetto Fiorano-pakken. 296 GTB er kun 35 kg (77 lbs) tungere end F8 Tributo. Pakken giver mere kulfiber indvendigt og udvendigt, sammen med en Lexan-bagrude, samt Michelin Sport Cup 2 R-dæk og et særligt design, der er inspireret af 250 Le Mans racerbilen.

Ferrari har allerede testet 296 GTB på Fiorano og hævder, at den er 1,5 sekunder hurtigere og lapper virksomhedens spor på 1 minut og 21 sekunder.

Ferrari 296 GTB Assetto corsa Ferrari 296 GTB Assetto Corsa

Med henblik på 250 Le Mans hævder Ferrari at den udvendige styling illustrerer det “perfekte ægteskab af enkelhed og funktionalitet”, ligesom racerbilen fra 1963. Den aktive bagspoiler minder om den mand vil finde på en LaFerrari.

Forruden vikles rundt på sidevinduerne, der ligner dem på J50 og andre af firmaets specialmodeller. Det meget digitale interiør er afledt af SF90 Stradale med kapacitive knapper og skærmen på passagersiden er standard.

Ferrari 296 GTB er et tegn på de kommende ting fra det italienske firma. Den kommende Purosangue SUV, der får debut i 2022, forventes at blive tilbudt med en variation af den samme 120-graders V6. Elektrisk assistance vil sandsynligvis også blive en del af drivlinjen i den længe ventede SUV.

[g-gallery gid=”142438″]