Når en Bugatti Chiron simpelthen ikke er hurtig nok

490,484 km/t var den imponerende hastighed  Bugatti´s testkører Andy Wallace nåede, i 2019, bag rattet af en Chiron Super Sport 300+. En produktionsversion begrænset til 30 eksemplarer fulgte kort tid efter for at markere begivenheden.

Nu introducerer folkene fra Molsheim en ny version af deres “longtail” W16-hyperbil. Bilen er kaldt Super Sport og den bliver endnu mere sjælden, da produktionen begrænses til bare ni eksemplarer.

Den nye Bugatti Chiron Super Sport har en forlænget bagende, der er 25 centimeter længere end en standard Chiron. Årsagen er at det giver optimal luftstrømning ved høje hastigheder. De stablede dobbeltudstødninger giver et dybere og rigere soundtrack fra quad-turbo 8,0-liters motoren, der producerer hele 1577 hestekræfter og et drejningsmoment på 1600 Nm.

Sammenlignet med Super Sport 300+ har den nye specialudgave af Chiron et sæt redesignet aluminiumsfælge med et fem Y-eget design og en valgfri diamantslebet finish.

Som alternativ, kan kunderne bestille de magnesiumfælge, der første gang blev set på Pur Sport modellen. Det  hjælper med yderligere at øge vægtbesparelsen fra 23 kg som bilen vejer mindre end en normal Chiron.

Bugatti Chiron Super Sport exterior Bugatti Chiron Super Sport Interior

Bugatti Chiron Super Sport er syv procent hurtigere til 400 km/t end standard Chiron

De nye fælge er pakket ind i de eneste tilgængelige dæk på markedet, der konsekvent kan modstå hastigheder på op til 500 km/t. Det er en skræddersyet version af Michelin´s Pilot Sport Cup 2-dæk, der er blevet røntgenfotograferet for at sikre, at der ikke er små uregelmæssigheder eller fejl.

Dækkene har forstærkede bælter for at klare de enorme kraftpåvirkninger ved høje hastigheder og blev endda verificeret på den samme testbænk, der oprindeligt blev udtænkt til rumfærgen.

Accelerationstallene er intet mindre end fantastiske. Den nye Bugatti Chiron Super Sport rammer 200 km/t på 5,8 sekunder og 300 km/t på 12,1 sekunder.

Fra 0 til 400 km/t er den syv procent hurtigere end en standard Chiron. Den syv-trins dobbeltkoblings automatgearkasse er blevet modificeret og har nu et syvende gear der er 3,6 procent længere. En sjov detalje om gearkassen i SS er at den skifter fra sjette til syvende ved 403 km/t.

Ligesom Super Sport 300+ er den nye Chiron Super Sport elektronisk begrænset til 440 km/t, hvor Bugatti hævder, at hyperbilen stadig er “ubesværet og sikker at håndtere.”

Den regnes for at være den ultimative grand tourer da den tilbyder høj komfort og luksus selv ved rekordhastigheder. Interiøret ligner sig selv med et miks af perfekt læder, skulpteret kulfiber og trim i aluminium. Produktionen er planlagt til at begynde snart, og leveringerne starter i begyndelsen af 2022.

Prisen er næsten vildere end topfarten

Prisen på Bugatti Chiron Super Sport er 3,2 millioner euro, hvilket kan omregnes til lidt under 23,8 millioner danske kroner (før skat og moms). Faktisk er det en god handel når man tager i betragtning at La Voiture Noire er cirka tre og en halv gang dyrere, men har færre hestekræfter.

[g-gallery gid=”142046″]