Med så mange konkurrenter på markedet, hvordan differentierer Cupra Tavascan sig?

SEAT-ejede Cupra har nu fuldt ud afsløret deres første elektriske SUV, Tavascan. Efter en forhåndsvisning sidste år får vi nu mulighed for at se Cupra Tavascan i al sin herlighed. Med en karrosseristil som en SUV-coupé er Tavascan i essensen Cupras version af Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq Coupe iV og Audi Q4 e-tron Sportback.

Ligesom disse modeller er den baseret på VW Groups MEB-platform, men den blev designet og udviklet i Barcelona, Spanien til at være en mere følelsesladet og med større fokus på “sport”-delen afforkortelsen SUV. Cupra Tavascan er lidt længere, bredere og lavere end en VW ID.5. Den måler 4,6 m i længden, 1,86 m i bredden samt 1.56 m i højden.

Hvis du vil se premieren på den nye Cupra Tavascan, kan du trykke play her:
Udseendet er skarpere end VW´s ID.-modeller

Fra et stilistisk perspektiv er Cupra Tavascans design afledt af Tavascan-showbilen, som blev afsløret på Frankfurt Motor Show tilbage i 2019. Dog er designet blevet nedtonet til produktionsversionen. Højdepunkterne inkluderer den karakteristiske front med markante matrix LED-forlygter med en tredobbelt trekant øje-signatur, oplyst Cupra-logo og en massiv undergrill.

Indvendig i Cupra Tavascan finder man en karakteristisk midterkonsol, der understøtter hele instrumentbrættet, slanke luftdyser, et multifunktions sportsrat, en centermonteret 15-tommer touchscreen, hvilket er den hidtil største i en Cupra-model. Skærmen er udstyret med Cupra’s ny Human Machine Interface (HMI). Derudover får Tavascan sportssæder som standard.

Cupra siger, at passagerpladserne er optimeret til at give “perfekt komfort” både foran og bagi. Bagagerummet er på 540 liter, hvilket er lidt mere end Q4 e-tron Sportback og lidt mindre end en Skoda Enyaq Coupe iV.

Med Tavascan´s mindste motorpakke følger baghjulstræk

Tavascan integrerer de nyeste teknologier, der er kompatible med Volkswagen Groups MEB-platformen, herunder drivlinje, chassis, tilslutningsteknologi samt sikkerheds- og bekvemmelighedsfunktioner.

Bilen kan fås i to forskellige motorvarianter. Tavascan Endurance gør brug af en enkelt motor til at drive baghjulene med 281 hk og 545 Nm. 335 hk og 679 Nm kan fås i Tavascan VZ der har en motor på hver aksel.

Den sidstnævnte accelererer fra nul til 100 km/t på 5,6 sekunder. Begge varianter er drevet af et 77 kWh lithium-ion batteri, der giver WLTP-rækkevidde på henholdsvis 342 miles (550 km) og 323 miles (520 km). For at øge effektiviteten leveres Cupra Tavascan også med fem forskellige niveauer af energiudvinding samt en varmepumpe (ekstraudstyr).

Når det kommer til opladning, kan Tavascan gå fra 10 til 80 procent opladet på under 30 minutter hvis der bruges hurtigoplader med mindst 135 kW. Batteriet estimeres også til at kunne give yderligere rækkevidde på op til 62 miles efter blot syv minutters opladning. Som medlemmerne fra dens udvidede familie fra Volkswagen, Skoda og Audi har Cupra Tavascan et hav af avancerede assistentsystemer om bord inklusiv Predictive Adaptive Cruise Control, Front Assist, Connected Travel Assist, Emergency Assist, Side and Exit Assist , Exit Warning , Remote ParkAssist og mere.

Cupra Tavascans skal produceres på Volkswagen Groups fabrik i Anhui, Kina, og vil blive lanceret i 2024. Priserne er endnu ikke blevet annonceret.