Med et udseende der får alle til at dreje sig efter den, burde bilen have en fysioterapeut med som standardudstyr. Okay, måske ikke. Faktum er at KIA har skabt en overdådig flot og gennemført bil – på budget!

KIA Stinger GT

Pas på – mærkesnobberne kommer
Der findes stort set intet værre end mærkesnobber i bilbranchen – og jeg er selv en af dem til tider. Det beklager jeg, men jeg er ikke en mærkesnob som de fleste, der har svoret livet til tyskerne. Fra sekundet jeg så KIA Stinger, til den danske lancering på Hindsgavl Slot for snart et år siden, har jeg været solgt i den, og det var endda en stillestående præsentation.

Langt størstedelen, jeg har snakket med i testperioden omkring bilen, startede ud med samme frase, ”Hold da op! Den ser fantastisk ud den bil! Hvilket mærke er det?” Hvortil svaret lød, ”Det er den nye KIA Stinger”.

I sekundet navnet KIA blev nævnt, ændrede deres ansigt sig til en knap så køn grimasse, og det var konsekvent! Svaret lød derefter ofte mut, ”Ja så er det jo ingen tysker. Skrammelkasse.”

Faktum er at KIA har lavet en fantastisk motorvejsæder i GT-segmentet. Den ser godt ud, er økonomisk og mangler ikke kræfter på noget tidspunkt. Den er derfor et rigtigt godt bud, når der skal erhverves en bil i dette segment, også selvom tyskerne tidligere har ejet denne klasse.

KIA Stinger GT
Gran Turismo linjerne skaber kompromis på bagsædet, bagagerummet er dog stort og fyldigt

Baggrunden har tyske rødder
Lad os håbe at baggrunden for denne bil, formår at mane en del af snobberiet til jorden. Ingeniører fra både Audi og BMW har været med under hele udviklingen. I teorien er bilen faktisk næsten mere tysk end koreansk, og det kan mærkes på hele køreglæden.

Bilen her handler ikke om at komme først til en destination, det handler om turen derhen. Til trods for ovennævnte ord, slår Stinger dog både BMW 440i, BMW 6-serie, Porsche Panamera og Audi A5 fra 0-100 km/t.

Udstyrsliste på længde med Storebæltsbroen
Okay måske ikke helt så lang, men den er lang, det lover jeg. Standardudstyrslisten er så lang, at jeg ikke kan nævne alt i denne artikel. Skulle hele listen interessere dig, skal du være velkommen til at finde den her.

Dog er noget på listen, så specielt at jeg gerne vil fremhæve det. Hertil skal det nævnes, at KIA højst sandsynligt har verdensrekorden, i flest akronymer på udstyrslisten. Udstyr som Harman Kardon anlæg, Apple Carplay/Android Auto, bakkamera, automatisk nedblændelige spejle, head-up display, ventilerede forsæder, adaptiv fartpilot, adaptiv langt lys, lædersæder og meget mere, er skyld i at denne bil er interessant. Tabte du tråden halvvejs, blev der nævnt for meget? I så fald skal du ikke tage et kig på hele listen!

Med hele 90punkter på standardudstyrslisten for GT modellen, er der dermed kun to ekstraudstyrs punkter at vinge af, nemlig soltag og om interiøret skal være i rød/grå – ikke andet.

Dertil kommer tilbehørslisten som heller ikke just er ret lang! Med andre ord, det er præcis her KIA henter kunderne fra de tyske mærker, såfremt de tør købe en KIA, uden at tro de mister ansigt over for medsnobberne og naboerne.

KIA Stinger GT
Med udstyr som Harman Kardon anlæg, ventilerede sæder og meget mere, mangles der intet i KIA Stinger

Hvordan kører den?
Givet vi kun har haft GT-modellen i få dage, kan vi ikke komme med et helt konkret svar på dette. De 370 vilde heste vil hellere end gerne i jorden, og træder du speederen i bund i et sving, vil bagenden også gerne svinge lidt ud. Men mest af alt, så savner jeg lyden, som ofte er en stor del af køreglæden!

Det er helt acceptabelt at bilen er stille som en Ellert på motorvejen, men pløjer jeg speederen helt i gulvet, så vil jeg have noget brutalitet, noget der frembringer V6 motoren under hjelmen.

Vægten på KIA Stinger er også svimlende 1909 kg, hvilket er tydeligt at mærke, så snart bilen får lidt at leve af på landevejen. Jovist er den udstyret med enorme Brembo-bremser i både for og bag – men vægten, den er stor. Lyden og vægten er dermed skyld i et nyk ned i vurderingen.

For at understrege, så er Stinger en super bil, både til det sjove, og til de lange stræk på Autobahn. Naturligvis har bilen sine fejl og mangler, men andet kan man ikke forvente af et første forsøg, på at fravriste kunder fra de tyske mastodonter Audi, BMW og Mercedes.

KIA Stinger GT
V6 Twin Turbo motoren leverer 370hk og 510nm

Vi mener
Efter at have kørt i KIA Stinger GT over weekenden, kommer vores umiddelbare mening her. KIA Stinger GT er en bil skabt i helhed, hvor der ikke er sparet på køreglæde og udstyr.

Nogle få steder er byggekvaliteten desværre dikteret af den billige købspris, men det skal man forvente med det prismærke – andet ville være snobberi.

Som tidligere nævnt vil vi bestemt anbefale bilen til andre! Vi ville dog anbefale grundmodellen 2.0 Benzin eller 2.2 Diesel med baghjulstræk. Vi spår det er disse to modeller der vil blive solgt flest af. De nævnte modeller kan erhverves fra godt 620.000 og 625.000 i GT-line, ikke en ringe pris! Vi håber dog inderligt på en hybrid model inden 2020.

Bilen ankommer som sagt med en enorm standardudstyrsliste og 7 års garanti, hvilket bestemt er her KIA Stinger er konkurrenterne overlegen.

Tyskerne skal til at passe på. Så snart KIA får byggekvaliteten op og forbruget lidt ned, skal tyskerne begynde at overveje deres normer inden for garanti og ekstraudstyrspriser.

For: Standardudstyrsliste, motor, 7 års garanti og modeludvalg
Imod: Forbrug, lyden samt snerten af ringe byggekvalitet

De Tørre Tal
Mærke/Model: KIA Stinger GT 3.3 T-GDI
Motor:  3.3L Benzin V6 Twinturbo
Gearkasse: 8-trins automatgearkasse
HK: 370 hk (ved 6.000 omdr./min)
Moment: 510 Nm (ved 1.300-4.500 omdr./min)
0-100 km/t: 4,9 sek.
Topfart: 270 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 9,4 km/l
Pris: Starter fra 613.979 kr. Testbil m. udstyr 848.977 kr.

Foto: Frederik Bonde

[nggallery id=818]