KIA har netop præsenteret den helt officielle rækkevidde, på deres nylancerede KIA e-Niro, hvor ‘e’et står for Electric. 485km på en enkelt opladning. Bilen kommer til salg i Europa i slutningen af 2018.
KIA e-Niro er KIAs første komplette eldrevne crossover. Selve bilen bliver præsenteret på Paris Motor Show med de europæiske specifikationer om to uger, før salget derefter igangsættes.
Den europæiske godkendelse i henhold til WLTP-cyklussen (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure) ved blandet kørsel, har bekræftet e-Niros rækkevidde på 485 km, når bilen er udstyret med det højtydende 64 kWh batteri. I WLTP-testcyklussen har e-Niro dog haft en rækkevidde på helt op til 615km ved bykørsel, hvilket er mere end mange benzinbiler. Med en 100 kW-lynoplader tager det præcist 54 min. at oplade e-Niros 64 kWh batteri til 80 % af kapaciteten, og dermed ca 350 nye km i batteriet. Bilens batteripakke på 39,2 kWh, som er standard, er også blevet testet, og den giver en rækkevidde på op til 312 km på en fuld opladning ved blandet kørsel.
Den nye e-Niro supplerer de eksisterende Hybrid- og Plug-in Hybrid-versioner af Niro, der er solgt i over 200.000 eksemplarer på verdensplan siden introduktionen i 2016. Indtil nu er der solgt over 65.000 eksemplarer af hybrid-crossoveren i Europa.
Modeller med 64 kWh-batteripakken har en motorydelse på 204 hk og et drejningsmoment på 395 Nm – det gør e-Niro i stand til at accelerere fra 0-100 km/h på kun 7,8 sek. Den mindre batteripakke på 39,2 kWh er kombineret med en 136 hk motor, som ligeledes har et drejningsmoment på 395 Nm, og den kombination giver bilen en acceleration fra 0-100 km/h på 9,8 sek. Ligesom Niro Hybrid- og Plug-in Hybrid-versionerne er e-Niro forhjulstrukket.
e-Niro giver ejerne adgang til en række teknologier, der forbedrer batteriets effektivitet og øger bilens rækkevidde – det drejer sig blandt andet om regenererende bremsesystem, Coasting Guide Control (CGC) og Predictive Energy Control (PEC). Teknologierne gør det muligt for førerne at genoplade batteripakken og maksimere bilens rækkevidde, når bilen ruller eller bremser. CGC og PEC er forbundet med navigationssystemet og registrerer kommende sving og topografiske ændringer, og systemet foreslår, hvornår førerne kan lade bilen rulle for at genindvinde ekstra energi.
e-Niro er naturligvis omfattet af KIAs brancheførende garanti på 7 år/150.000 km. Garantien dækker også batteripakken og elmotoren.
*Delvist pressemeddelse fra KIA Danmark*