Hvis man er født i Danmark og er glad for smarte biler, så er man rigtig uheldig, medmindre man har en ganske stor økonomi
####
Danmark er nemlig et af de absolut dyreste lande at købe en ny bil i, medmindre man er interesseret i at købe en lille minibil.
Hvis man gerne vil have en af minibilerne der koster under 100.000 kr. så kan det snildt betale sig at købe bil fra ny i Danmark, men desværre betyder det også, at sikkerheden er væsentlig ringere. Det er nemlig bevist, at minibilerne ikke har nær samme styrke og slagkræft som de større og stærkere modeller, og det betyder også, at man ikke har særlig gode chancer, hvis der skulle ske en kollision.
Ønsker man en af de større og bedre modeller, så skal man punge ud. Det koster nemlig omkring 300.000 kr. hvis man vil have en helt ny kvalitetsbil, også selvom det ikke engang er af de dyreste mærker.
I denne artikel har vi tænkt os at tage et kig på, om det virkelig kan betale sig at købe en bil udenfor Danmark, eller om det alligevel går hen og koster det samme, når først man skal have den indregistreret på danske plader.
De lavere afgifter har gjort bilerne billigere i Danmark
Som bil elsker bør man sende en venlig tanke til folketinget, hvor det især er LA, der skal have en tak. Det er nemlig især dem, der har stået bag tiltaget om at få sænket de vanvittigt høje afgifter på biler i Danmark.
I 2017 blev det dog besluttet, at afgiften på biler i Danmark skulle falde, og det har betydet, at priserne på bilerne i Danmark er blevet lavere. Du kan bl.a. se hvad den lavere afgift har betydet på et køb af en Mercedes-Benz.
Priserne er stadig langt fra der, hvor de burde være, men det er et skridt i den rigtige retning, hvor Liberal Alliance bl.a. gerne vil have fjernet registreringsafgiften fuldstændig.
Hvis dette sker, er det pludselig muligt at få rigtig billige biler i Danmark, og så kan det hvert fald ikke betale sig at importere en bil fra udlandet.
Kan valutakursen påvirke prisen?
Valutakurser kan have en effekt på prisen af din bil. Det afhænger dog af i hvilken forstand vi snakker valuta. Hvis du tager af sted til udlandet og har tænkt dig at købe bilen via bankoverførsel eller lignende, så har det ikke den store betydning.
Står du derimod og skal have vekslet valuta bl.a. hos en forex forhandler, så kan det have stor betydning for prisen på din bil. Vekselkursen kan være meget svingende, alt afhængigt af hvor du veksler dine fysiske kontanter, og derfor kan det have stor betydning for dit bilkøb.
Det er derfor ikke løsningen, at du hjemmefra tager ned i din forex forhandler og veksler valuta. Hvis du gør dette, vil du højst sandsynligt komme til at tabe penge på bilkøbet i form af gebyrer, når du veksler. Der er dog muligheder, hvor du kan veksle valuta, og rent faktisk vinde på det, og på den måde gøre din bilhandel billigere.
På nettet har du mulighed for konstant at følge med i udviklingen af kurser, og du har samtidig mulighed for at trade valutaer. Hvis du generelt er god til at spekulerer, så kan netop valuta trading være måden hvorpå, du sparer penge på dit næste bilkøb.
Et eks. kunne være, at du har kig på en bil i Polen. Du har samtidig en ide om, at den polske zloty kommer til at falde i forhold til den danske valuta. I takt med at den polske valuta falder, vil din bil samtidig blive billigere og billigere.
Hvad er reglerne for import og betaling af afgifter?
Hvis du har en forestilling om, at du bare kan tage til Tyskland, købe en bil til langt billgere pris end i Danmark og derefter fragte den hjem, så er det, desværre ikke tilfældet.
Biler i Tyskland er meget billigere end i Danmark, men når du fragter den over grænsen og gerne vil benytte den med danske nummerplader, så skal du desværre indregistrere den.
Det er denne proces der er dyr, da du stort set skal betale hele registreringsafgiften. Har du derfor givet 100.000 kr. for en bil i Tyskland, kan du hurtigt ende med at give 100.000 kr. ekstra bare i afgifter.
Nye biler:
Hvis bilen du køber, er under 2.000 km og under 4 år gammel, skal der betales registreringsafgift af købsprisen.
Brugte biler:
Er bilen brugt og har kørt mindst 2.000 km eller er over 4 år gammel, vil beregningen ske vurderet på lignende biler på markedet.
SKAT har samtidig en beregningsformular, som de benytter sig af.
Det siges generelt, at hvis man importerer en brugt bil fra udlandet, så vil der skulle betales omkring 60 % i afgift af bilens handelspris i Danmark.
Dermed viser det hurtigt, at hvis du skal hente en bil i udlandet, så kan det bedre betale sig at købe en brugt bil, end det kan at købe en ny bil.
Moms og told
Som om registreringsafgiften ikke er nok, så kommer der også told- og registreringssyn oven i hatten. Du er forpligtet til at indberette din bil til Told med det samme, du har indført bilen til landet.
Hvis du har boet i udlandet og er tilflytter, har du 14 dage til at få meldt bilen til Told.
Transporten af bilen
Hvis du vælger at få importeret en bil til Danmark, skal du allerede hjemmefra have tænkt over, hvordan du vil transportere bilen tilbage til Danmark.
Den letteste metode er naturligvis, at man kører to personer ned i en enkelt bil, hvorefter den anden person kan køre den importerede bil hjem.
Du kan også vælge at få fragtet bilen til Danmark, men dette vil blot blive endnu en udgift.
Alt i alt virker det som meget besvær, og det er typisk kun bilforhandlere eller helt specielle typer biler, som det kan betale sig at få importeret til Danmark fra udlandet.