Den nye V8 Ferrari får kræfter nok til at matche en 488 Pista
Det er snart fire år siden at Ferrari, under Geneva Motor Show, lancerede 488 GTB som efterfølgeren til 458 Italia. I år er det nu 488 GTB´s tur til at gå på pension. Afløseren hedder Ferrari F8 Tributo og har den mest kraftfulde V8-motor i firmaets historie.
Med 720 hestekræfter og 770 Nm fra den 3,9-liters bi-turbo V8, har F8 Tributo 50 hk og 10 Nm mere end en 488 GTB. Ferrari har samtidig formået at fjerne 40 kilo, så bilen nu vejer 1330 kg i sin letteste specifikation. Resultatet er en 0-100-tid på 2,9 sekunder og 0-200 km/t bliver klaret på 7,8 sekunder. Med 340 km/t har F8 Tributo den samme topfart som en 488 Pista.
Den aerodynamiske effektivitet er 10% højere end en 488 GTB, hvilket er opnået ved at bruge teknologi lånt fra 488 Pista. Det elegante design giver et indblik i firmaets fremtidige design-DNA og har samtidig små referencer til ældre Ferrari-modeller. Det mest iøjenfaldende er de tre riller i bagruden, som leder tankerne tilbage til Ferrari F40.
Med introduktionen af F8 Tributo har Ferrari langt om længe redesignet interiøret, der nu er udstyret med runde udluftningskanaler og det nye rat der findes i resten af Ferrari´s standard modelprogram. Dertil kommer nyt trim i dørene og den nye 7″-touchscreen foran passagersædet.
Ferrari vil vise F8 Tributo frem, på deres stand, under Geneva Motor Show, der åbner for pressen den 5. marts.
[nggallery id=1028]