Produceret i Kina klinger skidt i ørerne, i hvert fald hvis det er det første man som får øje på, når står og kigger på den helt nye Volvo S90. Men bare rolig – Volvoen her er stadig den høje kvalitet vi kender fra vores svenske naboer.

Åh nej, kinesisk produceret
Det er det første kunderne vil sige, så snart de ser ”Made in China” mærkaten på sideruderne. Efter en uges kørsel i denne S90, kan jeg hermed personligt skrive under på, at der ingen forskel er fra den svenske og kinesiske Volvo. I hvert fald ikke i kvaliteten og materialerne. Svenskerne og kineserne der nu ejer Volvo, har begge en vision om at mærket skal forblive et premium-mærke i den klasse. Også selvom at Volvo i løbet af det næste år, vil introducere billigere modeller – til folket, heriblandt Volvo XC40, som vi får fornøjelsen af at teste senere på året.

Tydelige svenske præg fra Volvo
Selvom Volvo i teorien ikke længere er svenskejet, så er det tydeligt at kineserne (Geely, der nu ejer Volvo), ikke har haft meget at sige i udviklingen af denne bil. Alt er af højeste kvalitet, med det største øje for detaljer, både hos køreglæden, kvaliteten men ligeså sikkerheden. Sikkerheden er der både kommet opdateringer til og mere af.

Alle nyere Volvo-modeller kommer med alt sikkerhedsudstyr der fås, og det redder liv både indenfor og uden for bilen – præcis som vi kender Volvos vision fra tidligere. Her prøver man ikke at hoppe over hvor gærdet er lavest.

Standardudstyr som aktiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, delvis selvstyrende helt op til 130 km/t, alarm for tværgående trafik i både for og bag, nødbremse ved bykørsel og kollision, skiltegenkendelse ved både hastigheder og almene færdselstavler, siddehynder der absorberer energi ved ulykke samt en assistent der afholder dig fra grøften. Alt samme meget praktisk, og sikkert! Volvo er nok engang verdens bedste inden for sikkerhed, og det her de ikke tænkt sig at slække et eneste sekund på.

Prisen er ligeledes attraktiv
Med en indstigningspris på 550.795 kr. er Volvoen her altså en solid konkurrent til de tyske mastodonter. Modellen der er testet og vist på billederne står med alt udstyr og levering til 782.583 kr. Altså en billig Volvo, der let kunne benyttes af chefer og direktører, der gerne vil fremhæve de skandinaviske træk og holdninger om sikkerhed.

Bilen her kører på diesel, hvilket tydeligt kunne mærkes på forbruget. Også her er bilen tiltalende til pendleren og landevejssælgeren. Næsten 19 km/l viste den indbyggede kørecomputer mig, da jeg afleverede bilen – og det med en måling på godt 900 kilometer. Med en bil der er opgivet til 22,7 km/l ved blandet kørsel, er de 18,5 dermed godkendt!

Vi mener
Volvo S90 er flagskibet fra svensk/kinesiske Volvo Cars, og den første der triller ud af produktionshallerne i Kina. Sammenspillet virker så godt mellem de to parter, at man ikke ligger mærke til forskellene. Det svenske flag sidder stadig standhaftigt i førersædet, om ikke andet føles bilen stadig svensk. Helt ind i rødderne.

Den kører sublimt, og ville uden tvivl være mit ’Go-to’ valg, hvis jeg stod og skulle vælge mellem Mercedes E-klasse, Audi A5 eller BMW 5-Serien. Solidt håndværk. Intet kompromis.

For: Motor, gearkasse, forbrug og pris.
Imod: Folkets reaktion over ”Made in China”, når det høres første gang.

De Tørre Tal
Mærke/Model: Volvo S90 D4 Momentum
Motor:  4 cylinderet diesel
Gearkasse: 8-trins automatgearkasse
HK: 190 hk
Moment: 400 Nm (ved 1.750-2.250 omdr./min)
0-100 km/t: 8,2 sek.
Topfart: 230 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 22,7 km/l
Pris: Starter fra 550.795 kr. Testbil m. udstyr 782.583 kr.

Fotos: Frederik Bonde & Volvo Press

[nggallery id=746]