Træd indenfor i kabinen. Sæt dig godt til rette i de alcantara beklædte sæder.

Notér mængden af teknologi på en så kompakt plads – ja hvis man ikke vidste bedre skulle man tro du sad i en helt ny S-klasse. Netop dét er A-klassens trumf, og vil være det der sælger.

Kabinen har store ambitioner
Som tidligere nævnt er kabinen det der virkelig skal sælge denne bil. Jovist eksteriøret har også fået en overhaling og ser godt ud, til trods for at den virker anonym når den ikke er udstyret med Mercedes-Benz’ karakteristiske AMG-style, som pressebilen her er udstyret med. Det giver både en mere aggressiv front med diamat-grill, læbe, luftindtag og ekstra sænkning samt meget mere. Ekstraprisen for dette er dog 45.000kr, men giver bilen en helt anden karakteristika

Teknologi er noget du ikke må gå ned på – nogensinde, og det har Mercedes-Benz endeligt taget til sig. De nye 10,25” store skærme der er klare og dynamiske i udseende, Ar-GPS der viser hvor du skal hen med live-billeder af trafikken, MBUX (Mercedes-Benz User Experience) der gør at du kan tale med bilen og komme med kommandoer, såsom ”Sæt temperaturen til 21°C og tænd min sædevarme på niveau 2” og meget mere. For nu skal dette gøres på engelsk, men skulle komme snart på dansk!

Mercedes-Benz
Mercedes “Live-View” (AR-GPS) i funktion. Dette fungerer ved hjælp af et indbygget kamera i forruden.

Om rattet så er så funktionelt som ingeniørerne vil have det til, ved jeg ikke. Der er 18 funktioner på rattet, ja 18! Det er langt mere end man burde have i min optik, i sær fordi mange af funktionerne på rattet her er ”hengivne” til kun at kunne udføre én opgave, modsat mange andre fabrikanter hvor mange af knapperne kan udføre forskellige opgaver, alt efter hvad der ses på skærmen. Misforstå mig ikke, det er et solidt og lækkert rat der oser af kvalitet, men teknologien i det er jeg ikke fan af, desværre.

Dertil skal det nævnes, at Mercedes-Benz A-klasse er dominerende indenfor kvalitet af kabinen, mængden af udstyr og teknologi i golf-klassen, og det står ikke til diskussion.

Mercedes-Benz

Effektiv og økonomisk
Motorudvalget i A-klassen er ligeledes opdateret. Motoren som pressebilen her var udstyret med, var den 1,3 liters benzinmotor der ved hjælp af effektiv cylinderfrakobling er opgivet til 18,9 km/l hvilket ikke er ringe! Motoren yder 163hk som er rigeligt i denne kompakte hatchback. Det er umuligt at opfatte hvornår de to cylindre kobler fra under kørsel.

Igennem de 575 km vi kørte i bilen var gennemsnittet på 15,7km/l hvilket er godtaget, da mange af kilometerne var motorvej.

Der er sket meget positivt med bilen og motoren siden vi havde forrige model til test for en del tid siden, den test kan læses her.

Bilen er mere raffineret, helstøbt og har et dejligt moment så overhalinger og lidt sjov på landevejen ikke er noget man behøver vente på. Motoren er den samme som Renault benytter i Scenic og Nissan benytter i den nye Qashqai.

Mercedes-Benz

Vi mener
Efter at have kørt i Mercedes-Benz A200, kommer vores umiddelbare mening her. A-klassen er blevet redesignet både inde som ude, og det kan mærkes. Alt der var gammelt blev skrottet, og man startede med et blankt stykke papir, og det tror jeg er årsagen til at denne model nu kan blive en succes. A-klassen har længe haltet i ”prestige”-segmentet som Mercedes-Benz er. Den har altid virket lige halvhjertet, men ikke længere.

Nogle få steder savner jeg dog lidt årvågenhed fra Mercedes-Benz. Mange biler i denne klasse har adaptiv fartpilot som standard i dag, i en A-klasse koster dette i omegnen af 14.000kr. Det er desværre på ekstraudstyrslisten men mærker det igen er Mercedes-Benz man kører i.

Bilen kan dog købes fra ca. 330.000kr for en A180d, hvilket er meget attraktivt.

For: Kabinen, kvalitet, prisen og helhedsfølelse
Imod: Rat funktionalitet, ekstraudstyr der skulle have været standardudstyr såsom adaptiv fartpilot mm.

De Tørre Tal
Mærke/Model: Mercedes-Benz A200
Motor:  1.3l 4-cylinderet benzin
Gearkasse: 7-trins automats gearkasse m. dobbeltkobling
HK: 163 hk (ved 5.500 omdr./min)
Moment: 250 Nm (ved 1.620 omdr./min)
0-100 km/t: 8.0 sek.
Topfart: 230 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 18,9 km/l
Pris: Starter fra 343.880 kr. Testbil m. udstyr 553.670 kr.

[nggallery id=964]

Foto: Nicolai Jepsen