Lamborghini udsendte den første teaservideo af Essenza SCV12 tilbage i slutningen af juni. På det tidspunkt, var der ikke meget information om bilen. Dog så det ud til at bilen ville levere den mest vanvittige køre-oplevelse på en racerbane. Nu er det blevet tid til den fuld offentliggørelse af Lamborghini’s nye tyr.

Inspiration fra GT-racerbiler

Som arvtager til Miura Jota og Diablo GTR har Essenza SCV12 lidt at leve op til. Det starter godt, for SCV12 er udstyret med den vildeste version af firmaets 6,5-liters V12. Motoren producerer mere end 820 hk. Som i sine forgængere, er der brugt en masse teknologi fra racerbilsprototyper. Specielt når det kommer til aerodynamik og downforce. Ved 250 km/t producerer bilen hele 1200 kg downforce, hvilket er mere end firmaets GT3-racerbiler.

Læs også: Lego Technic Lamborghini Sian FKP 37 består af 3696 brikker

Stefano Domenicali som er CEO’en i det italienske firma har udtalt: “The Essenza SCV12 represents the purest track driving experience that our brand can offer, an engineering feat that highlights the inextricable link between our cars and the asphalt of the track.”
“Lamborghini is a brand constantly looking to the future and searching for new challenges, but we never forget our roots and who we are: Essenza SCV12 is the perfect combination of our unconventional spirit as a super sportscar manufacturer and our true passion for motorsport.”

Læs også: Mansory’s nye Lamborghini projekt hedder Cabrera

De 820 hk bliver sendt til baghjulene via en ny sekventiel 6-trins gearkasse fra X-trac. Den er monteret på en måde så den fungerer som et afstivende element i chassiset. Takket være et helt nyt monocoque chassis i kulfiber er vægten blevet holdt så lav som mulig. Faktisk vejer denne fuldblods V12 racer omkring det samme som en Huracán Performante.

En eksklusiv lille klub

Købere af den ekstreme baneracer vil blive del af en eksklusiv klub og få mulighed for at deltage i specielle track-days på verdens mest prestigefyldte baner. Opbevaringen af bilen klare Lamborghini selv. I firmaets hangar vil hver køber have sin egen personlige garage med egen overvågningssystem. Ejerne kan endda streame live fra overvågningskamerarene via en app. I hangaren vil det også være muligt at træne i ‘Lamborghini Sqaudra Corse Drivers lab’ der specialiserer sig i fysiske træningsprogrammer der også følges af firmaets racerkører.

[g-gallery gid=”138108″]