Efter en længere periode, hvor vi har måtte nøjes med spionfotos og teaserbilleder, giver BMW os et officielt kig på den “næsten” nye BMW 5-serie.
Der er nemlig ikke tale om en helt ny platform men derimod et midt-cyklus facelift af den eksisterende model. Designet er blevet opdateret så det matcher designsproget på den nyeste 3-serie. Dertil kommer der et udvalg af semi-hybrid- og plug-in hybrid motorer, der hjælpe den mere miljøbevidste 5-serie ejer med at nedsætte sit CO2-udslip. Offentliggørelsen, af den nye store BMW familievogn, kommer lige i kølvandet på offentliggørelsen af de faceliftede versioner af dens tætteste konkurrenter, Mercedes E-klasse, Audi A6 og Genesis G80.
Ikke de store ændringer i opskriften
Har man glædet sig til at se et revolutionerende design-skifte i den nye 5-serie, bliver man nok en smule skuffet. BMW har fokuseret på at tilføre mere subtile opdateringer som fx de nye slankere forlygter. Det samme gør sig gældende for de nye L-formede baglygter. Den ikoniske nyre-gril er blevet gjort en smule længere og breddere. M-Sport modellerne har fået opdateret deres forkofanger en smule for at adskille dem visuelt fra forgængeren.
Læs også: Lumma Design BMW CLR X7
Interiøret ligner næsten det fra den forgående model, men huser nu BMW’s seneste version af infotainmentsystemet iDrive 7. Menuerne er blevet mere intuitive og responstiden af systemet er blevet kortere. Systemet kontrolleres enten fra rattet eller den 12,3 tommer touch-skærm mellem fører- og passagersædet. Der er også mere udstyr som standard. Firmaets eget navigationssystem, Apple CarPlay og Android Auto skal ikke længere tilvælges via ekstraudstyrslisten.
Hybrid-motorer bliver mere normale
BMW har planer om at beholde samme motorprogram som i den forrige model, men med mere fokus på hybrid-systemer. Bl.a har den seks-cylindrede 540i fået et 48-volt “mildt hybrid-system”, som BMW siger hjælper på motorens effektivitet, response og acceleration.
530e plug-in hybriden får 40 hk mere end forgængeren så der nu er 288 hk og 420 Nm til rådighed fra den 4-cylindrede motor og el-motoren. Den ekstra effekt er dog kun til rådighed i op til 10 sekunder når højrefoden trykkes i gulvet. Dette er en funktion som BMW kalder “XtraBoost”.
På toppen af modelprogrammet sidder M550i-modellerne med en nedtunet version af den 4,4-liters dobbeltturbo V8 i M5. Ydelsen i 2021-versionen vil forblive 523 hk og 723Nm, med en accelerationstid fra 0 til 100 km/t på 3,6 sekunder. Gearkassen har dog modtaget mindre opdateringer for at opnå hurtigere skiftetider.
Der er ikke nogen nyheder om den faceliftede version af M5. Dog er bilen blevet spottet med det nye design på Nurburgring, så der kan ikke gå særlig lang tid før BMW skal til at konkurrere med den nye Audi RS6 om hvem der skal være kongen af de ultimative familie-racere.
[g-gallery gid=”137263″]