Bane-versionen af Aston Martins hyperbil har dobbelt så meget downforce som gade-versionen

Efter at et officielt billede af en vild Valkyrie-version slap ud online, handlede Aston Martin hurtigt og gjorde noget skadekontrol ved at tease den nye version af deres Valkyrie-hyperbil.

Det viser sig at den pågældende bil er AMR Pro, som vi så for første gang lidt over tre år siden på biludstillingen i Geneve. Det var var dog en koncept-bil som vi nu har en  produktionsversion at savle over.

[irp posts=”135788″ name=”Aston Martin V12 Speedster”]

Sammenlignet med 2018-versionen fjerner den endelige specifikation af Valkyrie AMR Pro hybridsystemet for at spare yderligere på vægten. Dog er ydelsen faldet fra konceptets 1.100 kombinerede hestekræfter til 1.000 hk, der udelukkende genereres af en naturlig V12 sugemotor på 6,5-liter.

Kraftværket, der bygges af Cosworth, kan klare op til 11.000 omdrejninger pr. minut og beskrives som værende “Masterpiece of internal combustion.”

Aston Martin Valkyrie AMR Pro kan trække seriøse G-kræfter

Vægttabet strækker sig ud over at skille sig af med hybridsystemet. Aston Martin har lavet et chassis der består udelukkende af kulfiber.

Selv komponenter i ønskebensaffjedringen er fremstillet i det lette materiale. Forruden og sideruderne er fremstillet i Perspex at barbere det sidste overskydende fedt væk.

Sammenlignet med den gade-lovlige Valkyrie har den dobbelt så meget downforce takket være en ekstrem aero-pakke, der muliggør lateral acceleration på mere end 3G.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Bilen er samtidig 380 millimeter længere end den gade-lovlige bil. Derudover er hjulafstanden henholdsvis 96 mm og 115 mm bredere på fronten og bagenden. Panelerne under gulvet er blevet redesignet for optimering af luftflow.

Aston Martin fortæller, at disse ændringer hjælper Aston Martin Valkyrie AMR Pro med at levere “ekstraordinære niveauer af downforce”, hvilket også er muliggjort ved finjustering af den luftstrøm der løber over den nye enorme hækvinge.

[irp posts=”139200″ name=”Vanvittig ny Bugatti Bolide har over 1800 hk”]

Firmaet med hovedsæde i Gaydon nævner at det vil frigive de fulde tekniske specifikationer i de kommende måneder. Virksomheden sigter mod en omgangstid på Le Mans-banen på 3 minutter og 20 sekunder.

Hvis det lykkes, vil det gøre Valkyrie AMR Pro lige så hurtig som en LMP1 racerbiler på den 13,6 kilometer lange Circuit de la Sarthe.

Kun 40 eksemplare af Aston Martin Valkyrie AMR Pro, udover de to prototyper, vil blive bygget og alle vil blive leveret med rattet i venstre side af kabinen. De første leveringer er planlagt til at finde sted i fjerde kvartal af 2021.

[g-gallery gid=”142496″]