fbpx

Bilens forlygter – Typer og forskelle

Her kan du blive klogere på de forskellige typer af pære, i bilens forlygter

####

I denne artikel vil du blive lidt klogere på, hvad der findes af forskellige typer af forlygter, og hvad deres forskelle har af betydning

Når det kommer til bilens forlygter, findes der et hav af forskellige teknologier, som gør sig gældende i selve indmaden i lygterne. De nyeste forlygter indeholder teknologier med laser, mens der i gamle dage blot blev brugt en glødepære. I mellemtiden har vi både set LED lys i forskellige variationer samt Xenon lys.

Kan have seje effekter

Når man kigger på hvad de forskellige teknologier kan, så er det blandt andet ret populært at LED lygter på biler har en effekt der gør, at de “løber” hen over bilen. Det kan f.eks være i blinklyset, når bilen skal til højre eller venstre.

Men også farven på selve lygten kan være forskellig, når vi kigger på forlygter. Her kommer det igen an på teknologien bag, om farven på det hvide lys er meget lyst eller mere varm-hvidt i farven.

Forskellige lyskilder

De forskellige teknologier deles ind efter Halogen pære, Xenon pære, LED og Laser.

Lysets farve måles i det der kaldes Kelvin, som defineres med et stort K efter et tal.

Halogen har et farvespektrum på omkring 3200K til 5000K. Teknologien findes typisk på ældre biler, eller biler helt uden ekstraudstyr. Halogen er den mest brugte lyskilde, og er billig at producere og forholdsvis simpel at udskifte i de fleste biler.

LÆS OGSÅ:
EFTERLYSNING: Nu mangler Line og Kevin deres BMW 5-Serie!

Det er også typisk disse forlygter, som lyser forkert. Har du nogensinde oplevet at en af forlygterne i den modkørende bil, har blændet dig helt vildt?

Hvis du selv skal skifte en pære, såsom en Ridex 106B0002 halogen fjernlyslampe, så skal du passe på med ikke at få sat dine fingre på selve pæren. Benyt derfor handsker og monter den forsigtigt i fatningen. Hvis du piller ved pæren med dine fingre, kan du risikere at fedtet fra dine hænder sætter sig og brænder fast, og det kan ødelægge pæren.

Kigger vi videre på Xenon lygterne, så lyser de i en typisk kraftigere farve som spænder fra 4000K til 6000K. Xenonlys var meget populært omkring år 2000, hvor flere “stylingsbiler” kørte rundt med eftermonteret Xenon Lys, hvor noget lyste meget kraftigt og meget blåt.

Xenonlys ses ikke så meget mere i dag, og nærmest aldrig på helt nye biler.

LED lyser i samme kelvin som Xenon, men har et helt andet udfald. LED lys er som regel mere klart i farven og giver et langt bedre lys på vejen foran dig. LED lys kan også programmeres til at kunne forskellige ting, så når du låser din bil op og i, så kan dine blinklys lave forskellige formationer, eller dine forlygter kan lyse op på en fed fadene måde.

LÆS OGSÅ:
Politiet sætter ind mod spirituskørsel i sommervarmen

Laser varianterne typisk lyser fra 5500K-6000K. Det er en af de nyeste teknologier, som de færreste biler har monteret som standard. Flere biler kan det kun tilkøbes til, og det er typisk de helt store fabrikanter som BMW, Audi og Mercedes-Benz, som benytter sig af disse lygter. Du kan f.eks se dem på den helt nye BMW 7-serie, som typisk ministrene kører rundt i.

Stor forskel på de forskellige lyskilder

De store bilfabrikanter arbejder hårdt på, at få Laser teknologien til at holde så lang tid som muligt, en holdbarhed som ingen andre teknologier kan leve op til.

Det er tydeligt at se forskel på, om bilen har LED lys, Xenon eller almindelige halogen pære. De sidste har det med at blænde øjet mere, hvor de andre kan lyse kraftigt, men som regel ikke blænder. Samtidig giver LED-lys som regel også det bedste oplysning af vejen, med et mere klart og rent lys foran bilen.

LÆS OGSÅ:
Ronnie Bremer stiller op i Super GT

Flere af vores tidligere testbiler har været udstyret med nyere LED-lys forlygter, som har gjort det til en leg at køre i mørke.

Du kan ikke bare udskifte selv

Ikke alle lyskilder passer til alle biler, og du kan derfor ikke bare udskifte selve din Halogen pære med LED-teknologi. Det vil formentlig kræve at du skifter hele lygten, da det er en helt anden form for materiale.

I gamle dage var det dog lidt nemmere, da man typisk bare kunne skrue bagsiden af lygten af, og så komme ind til en pære der kunne skrues ud, og udskiftes med en ny. I dag skal du typisk skifte hele lygten, hvis en eller flere af de helt små LED pære går i stykker.

Når det kommer til trafiksikkerhed, så kan det være en god ide at investere lidt i sin bil, og ofte tilkøbe de nyere teknologier til sin bil så du f.eks får LED-lys som standard.

Dertil anbefaler vi altid, at man også kigger efter muligheder for at få automatisk kørelys, så bilen selv tænder lyset foran og bagpå, i dårlig sigtbarhed. Så ender du ikke med at blive en af de mange, som kører rundt i regnvejr på motorvejen, med slukket baglys.

Redaktionen

Pro-Street.dk Redaktionen udgiver en masse artikler indenfor en bred ramme i bilverdenen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

Vi har begrænset din adgang

Pro-Street.dk drives af 100% frivillige kræfter, og ønsker derfor at vise dig en begrænset mængde af reklamer. Det gør vi for, at kunne skabe en minimal indtjening, som gør, at vi kan fortsætte vores arbejde med dette website. Derfor beder vi dig slå din Ad-blocker fra. Det håber vi giver mening for dig.