Den sidste Nissan Z-model var 370Z og den har nu været på markedet siden 2009. Det har gjort den til lidt af en dinosaur i bilverdenen. Det japanske firma er nu langt om længe kommet med afløseren til de foregående Z-biler. Eller… sådan da. Nissan Z Proto er nemlig ikke den færdige version af modellen. “Proto” står nemlig for prototype. Bilen er istedet ment som et tidligt glimt af hvordan produktionsmodellen vil være. Og der er rigelig at glæde sig over.
Entusiasterne kommer til at smile
Enhver sportsvogn har brug for et hjerte og det har Z Proto. En bi-turbo-V6 motor ligger nemlig under den lange motorhjelm. Da det er en prototypebil er volumenforskydningen, og den egentlige effekt fra motoren holdt hemmelig for nu. Der går dog rygter om at motoren er den samme som findes i en Infiniti Q60 Red Sport. Hvis det passer, kan det godt forventes, at effekten vil ligge omkring de 400 hk.
Heldigvis for entusiasterne har Nissan valgt at bruge en 6-trins manuel gearkasse, der sender hestekræfterne til baghjulene. Nissan har udtalt at en automatisk gearkasse samt en “performance version” er under udvikling. En “performance version” kunne meget vel være en efterfølgende Nismo-version.
Retro design
Udseendet af Z Proto tager stor inspiration fra sine ikoniske forfædre. Den meget lyse gule perlemor-lakering er et subtilt hint til den føste Z-bil, 240Z. Ligeså er den lange motorhjelm, de runde forlygter og den firkantede grill. Der er sågar et “Fairlady Z” logo på bagklappen. Baglygterne er arrangeret horisontalt og tager direkte inspiration fra 300ZX fra 90´erne. Splitter, sideskørter og diffuser er alle lavet af kulfiber. Bilen sidder på 19-tommer alufælge, som minder lidt om dem der blev brugt på den tidligere 370Z Nismo.
Moderne interiør
Interiøret er mere moderne i design end eksteriøret. Det analoge instrumentbord fra 370Z er nu blevet udskiftet med et digitalt et af slagsen på 12,3 tommer. I midten af kabinen er der monteret endnu en skærm på 9 tommer, hvorfra bilens infotainmentsystem kan kontrolleres. Sæderne er beklædt med Alcantara og læder med gule syninger. Farvesammensætningen går igen på rattet, gearknoppen og centerkonsollen. Som forgængeren er der kun to sæder.
Priser og levering
Den produktionsklare version forventes at blive offentliggjort næste år som en 2022-model. Prisen vil blive offentliggjort, når vi kommer tættere på lanceringsdatoen. Det forventes at prisen, i USA hvert fald, vil starte omkring 40.000 USD.
[g-gallery gid=”138624″]