Zenvo er tilbage på banen
Foto: Mads Ovesen og Søren Lykke
Opdateret 29-05-2010, 17:23
Trods det ‘dramatiske’ uheld under Sportscar Event på Jyllandringen i dag, hvor Zenvo ST1 røj i gruset, er den ude og køre igen. Bilen klarede det uden skræmmer.
Det så mere dramatisk ud end det var, da den danske superbil Zenvo ST1 røj en tur i gruset under Sportscar Event på Jyllandsringen. Det var en simpel kørefejl som resulterede i mødet med gruset. Bilen var ude og kysse på dæk-barrieren men fik heldigvis ingen skader, og den er allerede tilbage på banen igen.
I følge Sportcar Event‘s pressemand, Flemming Haslund, har vi fået dette afvide:
Jyllandsringen er en racerbane på 1.4 kilometer, hvor af der ca. er en 500 meter langside.
For enden af langsiden får Zenvo’en en motorbremsning under nedgearingen, hvilket resultere i at bilen spinder ud og ryger en tur i gruset. Føreren af bilen, Troels Vollertsen, havde ikke tilstrækkelig held med at få lavet en udkobling under nedbremsningen, som så gav dette resultat. Troels har udtalt at han simpelhent kørte alt for stærkt.
Men selvom det så dramatisk ud med støvet og det så ud til bilen muligvis havde skader på venstre side, er der ikke sket mere end en pudseklud kan klare.
De tilskuere som havde købt sig en tur, fik sine ture her senere på dagen, og man kan lige ledes få sin tur på næste Søndag, når vi kommer til FDM Sjællandsringen.
Gruset blev skyllet af bilen og den fik en hurtig vask, hvor efter Zenvo’en var kampklar til at fortsætte. Det betyder at du heldigvis kan nå at få en tur i bilen, når den kommer med til Sjællandsringen på Søndag den 6 juni.
Se også: Zenvo ST1 sendt i gruset!
[nggallery id=125]
Hvorfor “gaber” bagsmækken så meget i højre side?
Vi har ikke et svar på dette, men vi tænker at den ikke er blevet lukket ordenligt. Vi kan ikke lige se hvad grunden ellers skulle være.
Man kan tydeligt se, at ‘sprækken’ opstår samtidig med at bilen får stabilitets problemer. Mon ikke det hænger sådan sammen at det var en mekanisk fejl?
Uden at jeg med sikkerhed kan sige dette, så tror jeg personligt at det skyldes at der opstår sådan et stort pres i den side, sådan en stor G-påvirkning under styrtet, at hele bagsmækken rykker sig løs. Troels Vollertsen kommer jo med en ret høj fart og får nærmest smidt bilen sidelæns, hvor al vægt bliver smidt over i den ene side af bilen, hvorved bagsmækken går løs.
I hvert fald er det en fejl på bilen
Helt klart, men husk lige på at bilen stadig kun er en prototype!
stadig grim bil, men passer godt til en sandkasse.
Hvis man kender Troels fra tidligere, så ved man at han endnu ikke har bygget noget der kan holde…Han kørte show til DHB med en Focus…den måtte slæbes i mål. Det er en konstruktionsfejl på bilen, for det er ikke klappen men skærmen der bukker sig….den er garanteret blød som smør på langs og derfor vrides den helt vildt…. køb aldrig noget den mand har haft fingre i. Enten eksploderer det, eller også kører det som en pose kartofler….