Kinesisk Geely-ejede Volvo har netop offentliggjort den nye XC90, som formentlig er deres mest velkendte model.
Stylish interiør og eksteriør
På trods af at Volvo XC90 for første gang var på produktionsbåndet tilbage i 2002, er den nye model blot anden generation af den særdeles velkendte model og har derfor noget af et ry at skulle leve op til, eftersom den har været over 10 år undervejs. Generelt set er designet da også blevet opløftet en del i form af et evolutionerende og elegant design i form af nogle skarpe, lige linjer. Det ses blandt andet på de T-formede forlygter – også kaldet “Thor’s Hammer” – og baglygter, som selvfølgelig er opdateret med den nyeste LED-teknologi. Også fra siden af tager den sig godt ud i praksis med alufælge på op til 22”.
Også indvendig byder XC90 på en masse lækre detaljer i form af den nyeste teknologi og et interiør næsten uden knapper. Det hele er nemlig styret igennem en kæmpe touchskærm, der kan gøre selv den elektroniksagkyndige jaloux. Her kan alt lige fra aircondition til navigation styres, og samtidig er det også derfra, at det spritnye Bowers & Wilkins-lydsystem med 19 højttalere styres. Sidstnævnte kan blandt andet bruges sammen med Apples nye CarPlay-system.
Eftersom det nu er en SUV, har den også tre sæderækker, og ifølge Volvo kan den tredje og bagerste sæderække gøres komfortabel for folk, der er under 170 cm høje.
Motorer: lige fra 225 til 400 heste
Den nye XC90 skuffer ej heller på motorsiden, eftersom den benævnes som værende “verdens mest kraftfulde og reneste SUV”. Der refereres selvfølgelig til designet, men ligeledes den utrolige række af forskellige motorer, der dog alle viser sig at være firecylinderede.
På dieselsiden finder vi først og fremmest en twin-turbo D5 med 225 hestekræfter og 347 Nm samt en D4 med 190 hestekræfter og 295 Nm, der begge kører lige omkring 20 km/l. Er man mere til benzinere, produceres der en supercharged og turbocharged T6 med omkring 320 hestekræfter og 295 Nm. Dertil kommer en T5-variant med bare 254 hestekræfter.
Men hvad der er endnu sjovere, kommer her. Foruden alle de ovennævnte motorer kommer der nemlig også en T8 plug-in hybrid-variant med en 2,0-liters turbo- og supercharged firecylinderet motor, som driver forhjulene. Dertil har den så en 80 hestes elektrisk motor til at få baghjulene rundt, hvilket skulle give omkring 400 hestekræfter alt i alt. Den kan køre 40 km udelukkende på den elektriske motor.
SPA-platform gør sin entré
Som tidligere benævnt her på siden bliver den nye Volvo XC90 den første bil, der benytter sig af den nye SPA-platform, der blandt andet huser en masse teknologiske sikkerhedsmidler i form af automatisk bremsesystem, et “blind spot”-system, mulighed for at spotte mennesker i mørke og mange, mange andre ting.
Det kan der læses meget mere om her.
Til at starte med produceres der en First Edition-variant i 1927-eksemplarer (året Volvo blev opfundet) i enten T6- eller D5-varianten. Sort interiør, 21”-alufælge og Nappa-lædersæder er blot nogle af de ting, den specielle variant vil gøre brug af.
Produktionen af den nye XC90 starter allerede i begyndelsen af næste år i Göteborg.