I denne test har vi sat os bag rattet i den nye Megane GT hatchback. Samme model fås også som Sports Tourer (stationcar), med samme motor, dog med en merpris på 12.000 kr.

Øjnene frydes både inde og ude
Man kan ikke komme udenom at de nye Renault-modeller ser godt ud. Det siges, at hvis ikke du kigger tilbage på bilen og fornøjes, i det du går fra den, er det ikke den rette du har købt. Det kan du roligt gøre med denne bil. Ikke én eneste gang gik jeg fra den, uden lige at kaste et blik over skulderen, og få et stort smil på læberne. De brede baglygter der går fra den ene side til den anden, de C-formede LED striber på fronten, det hele spiller sammen.

Den normale Megane har fået en overhaling i denne GT-version. Hele undervognen er spændt op, hårdere end nogle af de andre modeller. Der er kommet en god dyb spoiler på, stor diffuser, 18” alufælge, dobbelte udstødninger, chrome-detaljer, og meget andet, der alt sammen får dig til at føle dig lidt mere speciel – på den gode måde.

Ligeledes i kabinen ser du tydeligt det er en GT-version du befinder dig i. I det du åbner døren mødes du af Renault Sport indstigningslister. Kabinen prydes også af en stor 8,7” stor touch-skærm, som følger med Bose-højtalerne (ekstraudstyr), sportssæder, sportsrat med GT-logo og paddleshifters, samt aluminiumspedaler der giver adgang til hele 205Hk og 280Nm.

Komfortabel sporty hatchback til dagligt brug
Udover høj komfort, byder den nye Megane GT blandt andet på 4Control, der i daglig tale blot udtales firehjulsstyring, og dette giver bilen et helt nyt liv. I den daglige bykørsel giver 4Control en mindre venderadius, mere kontrol i svingene og dermed mere vejgreb, hvilket gør den yderst let at køre.

Det eneste jeg ikke var helt tilfreds med ved dagligt brug, var EDC-gearkassen og brændstofs-forbruget. Den gav tydelige ryk i både op- og nedskiftning i gear. Den havde ikke et flydende skift og flow som en traditionel automatgearkasse ville have.

Meget udstyr for pengene
Bilen vi testede var udstyret med ekstraudstyr, som både Cruise-pakken, hvori head-up display og adaptiv fartpilot fandtes, Bose-højtalerne og den 8,7” skærm. Den adaptive fartpilot gjorde bilen langt mere praktisk, hvilket også ville være det første sted jeg satte kryds ved ekstraudstyr. Bose-højtalerne og den 1,7” større skærm end standard er jeg splittet ved. Pakken koster 17.900 kr mere, hvilket jeg ikke helt ved om det er værd. Standardhøjtalerne og -skærmen ville være rigeligt for mig.

Køber du en Renault Megane GT får du altså meget udstyr for pengene, og dette kan mærkes på din daglige køreglæde. Du får forskellige køreprogrammer, herunder ”Neutral”, ”Comfort”, ”Sport” og ”Personal”, hvilket ændrer både motorlyd, speederrespons, forbrug samt aggressivitet i gearkassen.
Du får også parkeringssensorer, bakkamera, håndfri-nøglekort, automatisk nedblændende bakspejl, automatisk nær-/fjernlys, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, regn- og lyssensor, automatisk klimaanlæg, nødbremsesystem, tonede bagruder og meget mere.

Vi mener
Renault Megane GT er en smart, flot og funktionel GT-bil til dagligt brug. Bagsædepladsen kan være lidt trang, men dette opleves i mange hatchbacks. Prisen er helt fair. 369.900kr (testbil 405.200kr), hvilket er en fantastisk pris med denne mængde udstyr og sjov.

Bilen er opgivet til 16,7 km/l på EU-miks, hvilket den kun lige akkurat lever op til. På landevej i ”Comfort”-mode med fartpiloten 80 km/t, runder den lige godt 12-13 km/l.

For: Udstyrsniveau, kørselsglæden samt prisen
Imod: Benzinøkonomien, gearkassen, og bagsædepladsen

De Tørre Tal
Mærke/Model: Renault Megane GT
Motor:  1,6l Energy TCe 205 EDC (4-cylindret turboladet benzin)
Gearkasse: 7-trins automatisk EDC-gearkasse
HK: 205
Moment: 280 Nm
0-100 km/t: 7,1 sek.
Topfart: 230 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 16,7 km/l
Pris: Renault Megane GT starter fra 369.900,-

[nggallery id=639]