Prisbelønnet? Det skal vi da lige love for. Peugeot 3008 er blevet kåret som årets bil i ikke blot Danmark, men sågar i hele Europa! Og for at være ærlige – så forstår vi godt hvorfor.

Franskmændene har virkelig oppet sig i SUV-kampen, og det ses tydeligt med 3008. Den har nogle fede linjer udvendigt, der følger med indenfor i kabinen, hvor Peugeots nye iCockpit byder dig velkommen på en tilpas fransk manér. Alene deres iCockpit kunne være grund nok til at købe bilen, som starter med en pris på blot 279.990 danske kroner!

Når enden er god, er alting godt
Bagenden på den nye 3008 er stedet, hvor modellen skiller sig mest ud fra dens lillebror 2008. De 3 horisontale striber, der udgør hver baglygte i begge sider skriger til himlen, at her kommer et fransk koncept – der blev til virkelighed.

Hele det udvendige design på 3008, er en så gennemført blanding mellem moderne SUV-linjer og en fransk blyant, der har tegnet denne bil. Bilen er høj, men det er ikke noget man mærker i undervognen, og den er letkørt. Jeg kørte både landevej, motorvej og bykørsel. En af det mest letkørte biler jeg har ført i min karriere. Overgangen mellem gearene var utroligt flydende.

Økonomien er god, og det mærkes
Økonomien kommer man aldrig udenom, når man taler og tænker på køb af ny bil. Den testede Peugeot var udstyret med en 120 hk turbodiesel, og sammen med den nye gearkasse, kørte bilen ualmindeligt flydende. Alt dette er med til at give bilen en god brændstofs økonomi.

Med et opgivet EU-miks på 26,3 km/l, nåede man kort at tænke at det ville en SUV som 3008 aldrig leve op til. Sagen er blot den, at vi i snit kørte 25,9 km/l i den uge vi testede bilen. 600km kørte vi i bilen, fordelt over både bykørsel, landevej og motorvej. Så et snit på 25,9 km/l, det er godt gået af en SUV, trods det er en diesel.

Lave priser skal tiltrække nye kundegrupper
Og det er ikke kun på brændstofs fronten at bilen er økonomisk. Diesel varianten vi testede her i Allure-udstyrs versionen starter fra 358.990 kr. Den viste testbil dog 381.990 kr. Der er 4 udstyrsvarianter i 3008. Access, Active, Allure og GT-Line i nævnte rækkefølge. Forskellen på GT-Line og Allure er ændringer i eksteriøret, såsom for- og bagkofanger. Så den testede bil her, Allure 1.6 BlueHDi, kan erhverves med stort set alt udstyr for 381.990 kr. Ikke en høj pris, for den mængde køreglæde som bilen tilbyder.

Vil man ikke eje en 3008 findes der også privatleasing. For blot 15.000 kr. i udbetaling og derefter 3.995 kr. i månedlig ydelse er du altså kørende i en 3008 Active, der tilbyder udstyr som: iCockpit, læderrat, Apple Carplay, 2 zoners klimaanlæg, p-sensor bag, skiltegenkendelse, nødbremsesytem, automatisk nedblænding af bakspejl, samt automatisk lys- og regnsensor.

Med disse priser, prøver Peugeot altså på at fange en ny målgruppe. Skal du ud og have ny bil, som skal være en SUV-lignende af slagsen, er Peugeot 3008 ikke et dumt bud. Bilen her ville være perfekt som en førstegangs-SUV.

Plads til lidt af hvert i kabinen
Kabinen er enorm, taget bilklassen i betragtning. Normalt er der lavt til taget i SUV’erne, da et højere gulv, en stor drivline og overdimensioneret førerplads, ofte tager det meste af bagsædet og bagagerummet.

Dette er ikke tilfældet her. Der er en solid fordeling af pladsen i bilen, som kommer til gavn på de lange ture. Anlægget spiller som det skal, og med integrationen af Apple Carplay, eller trådløs via Bluetooth, løfter det stemningen i bilen gevaldigt. Rattet ser specielt ud, da det er noget mindre end i andre biler. Jeg var meget skeptisk over dette, men det tog ikke mange kilometer bag rattet, til at forstå det var et genialt koncept.

Vi mener
Peugeot 3008 er et perfekt valg, for personer der mangler en all-round daglig SUV. Den er en god pendlerbil, med det lave brændstofs forbrug og støj. Den er ligeledes et godt valg for folk der køber SUV for første gang, da den er utroligt velkørende, og nemt at håndtere. Den er meget rummelig, og er ikke alt for dyr.

Det eneste mén der kommer i denne sammenhæng, er den 8” touch-skærm. Vi kunne godt tænke os mere responsen var lidt bedre ved tryk. Den tager lige lidt tid om at loade diverse menuer, men det er alt sammen noget der kan ordnes med opdateringer. Skærmen føles ikke ringe af kvalitet.

Bilen er opgivet til 26,3 km/l, men da jeg afleverede bilen, efter en god del ture, både på motorvej, bykørsel og landevej, var snittet 25,9 km/l. Et godkendt resultat, taget i betragtning at de fleste biler i dag, har svært ved at opretholde, hvad de er lovet til at køre på literen.

For: Udseendet, prisen, brændstofs økonomien og kabinen
Imod: Touchskærm

De Tørre Tal
Mærke/Model: Peugeot 3008 Allure
Motor:  1.6L BlueHDi 4 cylindere (Diesel)
Gearkasse: 6-trins manuel
HK: 120 hk (ved 3.500 omdr./min)
Moment: 300 Nm (ved 1750 omdr./min)
0-100 km/t: 11,2 sek.
Topfart: 189 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 26,3 km/l
Pris: Starter fra 279.990 kr. Testbil m. udstyr 381.990 kr.

[nggallery id=669]