DS4 Crossback, er ny i flokken af crossovers og skal hive brødet ud af munden på klassekongen Nissan Qashqai ved at tilbyde kunderne “avantgarde design,” som Citroën kalder det. Vi kører en tur i franskmanden.
DS4 Crossback er blot en DS4 med en hævet undervogn, så den ser ud som om, den kan noget uden for asfalten. Det er dog grundlæggende kosmetisk. DS4 Crossback fås nemlig kun med forhjulstræk, og bykunderne til DS4 Crossback vil næppe have intentioner om en større skovtur i franskmanden.
God udsigt
Crossbacks undervogn er 30 mm. højere end DS4, så der er naturligvis en højere siddeposition, ligesom at en “lang” forrude, der går et stykke op i taget, giver et dejligt lysindfald i den ellers mørke kabine, der føles rimelig rummelig på første række.
Plastkvaliteten kunne være bedre flere steder, men grundlæggende er kvaliteten godkendt til prisen.

Bag rattet er der en fin komfort fra undervognen, mens styretøjets elektriske servohjælp desværre stadig føles kunstig og uden nogen særlig forbindelse til forhjulene.
Det går fremad med de 3-cylindrede
Peugoet-og Citroën-koncernen (PSA), var de første med motorer på kun tre cylindre. Og det kunne mærkes. Motorgangen var grovkornet, og der var alt for mange vibrationer. I testbilen er dog den nyeste generation af de trecylindrede kraftværker fra PSA, og det er en helt anden oplevelse.
Motoren er med sine 130 hestekræfter og 230 nm. næsten altid kvik og føles rigeligt kraftfuld til den højbenede franskmand. Lyden er særegen, men med en behagelig gangkultur uden fortidens rystelser takket være balanceaksler i motoren.
Desværre føles den ikke synderligt sportslig, da den har tendens til at hænge i omdrejningerne og generelt føles noget tung i krumtappen, når højre pedal betjenes.
Presset på praktikken
Mens mange vælger crossovers på grund af meget plads til en god pris, så har det ikke været et hovedfokus for de franske designere, der er gået mere op i, ja, designet.

Det betyder, at hvis man har vundet en bagsædeplads, skal man helst ikke være over 180 centimeter for ikke at skulle bukke hovedet og smyge knæene udenom sædet foran. Og man skal helst heller ikke læsse noget meget tungt, da det kan blive bøvlet at få over den høje læssekant.
Vi synes
DS4 Crossback lander mellem to stole. Den forhøjede DS4 viser et flot design og lækre løsninger, som f.eks. den lange forrude, der før har gjort fransk design specielt. Men de lykkes ikke med at gøre DS4 Crossback særligt sjov at køre, ligesom praktikken ligger under for designet.
Desværre for Citroen har Mazda en Crossover, der hedder CX3, som også byder på specielt design, og som faktisk er sjov at køre. Motorerne er ganske vist uden turbo og ikke helt så kraftige, men forskellen er ikke stor. DS4 har dog 35 liter mere at gøre godt med bagi og en snas mere plads på bagsædet.
Til gengæld kan du få CX-3’eren i højeste udstyrsniveau med 150 hestekræfter og firehjulstræk til samme pris, som DS4 Crossback starter ved! Vi er ikke i tvivl om, hvad vi ville vælge!
De Tørre Tal
Mærke/Model: DS4 Crossback
Motor: 1,1 R3 turbobenzin
Gearkasse: 6-trins manuel
HK: 130/5.500 o/min
Moment: 230 nm v/1.750 o/min
0-100 km/t: 10,8 sek.
Topfart: 198 km/t
Vægt: 1.330 kg.
Km/l (opgivet forbrug): 19,2 km/l