Synes du, en 3-serie sedan har et for lille bagagerum, men gider ikke købe en stationcar, så er BMW 3-serie Gran Turismo måske interessant. BMW kører i disse tider privatleasing på modellen 32od til 4.295 kr. om måneden, så vi har vendt en tur i den store 3’er.

Gran Turismo er for det første en femdørs, hvilket betyder, at den altså har en bagklap frem for et bagagerum, som den normale 3-serie. Gran Turismo har 11 cm. længere akselafstand end Touring-modellen, er 20 cm. længere og otte centimeter højere. Det giver et bagagerum, der er 25 liter større end touring og 40 liter mere end bagi sedanen.

Den ekstra højde giver en meget rummelig kabine, hvor du sidder en anelse højere end i en normal 3-serie, ligesom der på bagsædet er godt med benplads.

Mere 7-serie

En BMW skal naturligvis være sjov at køre, men Gran Turismo henvender sig mindre til den “traditionelle” BMW-kunde og mere til dem, der sætter pris på praktik og komfort. Affjedringen er derfor blødt en anelse op, og man sidder som tidligere nævnt højere. Gran Turismo er dog stadig et sjovt bekendtskab på de snoede veje med et direkte styretøj, omend man ikke har helt ligeså god føling med vejen som i sedan og Touring.

Samme motorer

Motorerne er de samme som fås til de andre 3-serier. Testbilen er udstyret med en 2-liters dieselmotor med 190 hestekræfter og en 8-trins automatgearkasse fra ZF. Dieselmotoren har en behagelig gangkultur og trækker jævnt op til 4.500 o/min, hvilket er godkendt, men på det jævne ift. omdrejningsvillighed, og BMW laver dieselmotorer, der lystigt snurrer til 5.500 o/min. Automatgearkassen skifter fuldt på højde med dobbeltkoblingsgearkasserne fra VAG-koncernen.

Vi synes

Gran Turismo lykkes flot med det den skal: Være mere komfortabel og praktisk end sine brødre. Det gør den uden at dræbe køreglæden, men om den ser ligeså elegant ud, som GT-betegnelsen lægger op til, kan vist diskuteres. Og så er merprisen i forhold til Touring på over 50.000 svær at se logikken i.

 

De Tørre Tal

Mærke/Model: BMW 320d Gran Turismo
Motor: 2.0 R4 turbodiesel
Gearkasse: 8-trins automatgearkasse
HK: 190/4.000 o/min
Moment: 400 nm v/1.750 o/min
0-100 km/t: 7,7 sek.
Vægt: 1.670 kg.
Topfart: 226 km/t
Km/l (opgivet forbrug): 21,7 km/l

Pris fra: 566.700 kr.

[nggallery id=580]