Ny Mercedes E-klasse – nu også åben og mere sporty!
Det er ikke mere end små tre uger siden, der blev lagt en masse billeder op af den helt nye Mercedes-Benz E-klasse, som med sit opdaterede design bragte smil på manges læber – blandt andet taxachaufførernes, for nu kan de se op til nye taxaer i sortimentet.
Er man dog ikke til den normale sedan- og stationcar-udgave af den nye E-klasse, så må det bestemt være den enten den nye E-klasse Coupé eller Cabriolet, man skal sætte pengene på. Her slipper man for en “taxaficeret” bil, som alligevel byder på de samme – hvis ikke bedre – køreegenskaber end sedan- og stationcar-udgaverne.
Coupé- og Cabriolet-udgaven presenteres
For kort sagt er det egentlig blot en ny E-klasse, men hvor taget i Coupé-udgaven danner en mindre hælning, eller hvor man i Cabriolet-udgaven præsenteres for et stoftag, som i det dejlige sommervejr kan rulles helt ned. Det betyder for begge modeller, at de alligevel skiller sig en lille smule ud fra sedan- og stationcar-udgaven.Tænker man interiør-mæssigt, er der dog ikke de helt store forskelle. Begge biler produceres med nye sæder, COMAND-systemet er opdateret en smule, og gearskifteren sidder nu i alle modellerne oppe bag rattet. Og jo, så er der også blevet sagt et kvadratisk, analogt ur imellem de nye luftventiler, som også er at finde i sedan- og stationcar-udgaven.Ligesom med sedan- og stationcar-udgaven kommer de to nye udgaver også med alle de nye systemer fra Mercedes. Det er en masse forskellige nye systemer, som gør, at man henholdsvis vil opleve en lille rystelse i rattet eller noget lignende, hvis man er på vej over en af striberne på vejen, eller at bilen automatisk vil bremse ned i tilfælde af, at den nærmer sig en anden bil, som kører langsommere end en selv. Det er alle nogle nye systemer, som vi også vil få at se i de andre nye udgaver af E-klassen men primært i den nye S-klasse, som formentlig vil blive lanceret senere i 2013 eller i starten af 2014.
For kort sagt er det egentlig blot en ny E-klasse, men hvor taget i Coupé-udgaven danner en mindre hælning, eller hvor man i Cabriolet-udgaven præsenteres for et stoftag, som i det dejlige sommervejr kan rulles helt ned. Det betyder for begge modeller, at de alligevel skiller sig en lille smule ud fra sedan- og stationcar-udgaven.Tænker man interiør-mæssigt, er der dog ikke de helt store forskelle. Begge biler produceres med nye sæder, COMAND-systemet er opdateret en smule, og gearskifteren sidder nu i alle modellerne oppe bag rattet. Og jo, så er der også blevet sagt et kvadratisk, analogt ur imellem de nye luftventiler, som også er at finde i sedan- og stationcar-udgaven.Ligesom med sedan- og stationcar-udgaven kommer de to nye udgaver også med alle de nye systemer fra Mercedes. Det er en masse forskellige nye systemer, som gør, at man henholdsvis vil opleve en lille rystelse i rattet eller noget lignende, hvis man er på vej over en af striberne på vejen, eller at bilen automatisk vil bremse ned i tilfælde af, at den nærmer sig en anden bil, som kører langsommere end en selv. Det er alle nogle nye systemer, som vi også vil få at se i de andre nye udgaver af E-klassen men primært i den nye S-klasse, som formentlig vil blive lanceret senere i 2013 eller i starten af 2014.
Coupé- og Cabriolet-udgaven, ja da også sedan- og stationcar-udgaven, byder bestemt op til lidt sjov på landevejene i form af nogle fede accelerationer, overhalinger og så videre – og i Cabriolet-udgaven skal dette da også opleves med taget nede, men blæser det så ikke som ind i helvede? Tak, fordi du spurgte – nej, for takket være nogle andre systemer fra Mercedes, vil man i tilfælde af, at taget er nede, bemærke en lille, aflang ting oppe over forruden, som popper op, når man overstiger 45-50 km/t.Den er nemlig med til at reducere vinden inde i bilen, således man ikke vil mærke lige så meget til vinden, som man ville, hvis ikke dette såkaldte Aircap-system var implanteret. Og ja – kræfter er der nok af, men det kommer an på, hvilken motorvariant, man vælger. Der er lige fra den mindste model, som består af den 2,0-liters benzinmotor med turbo, E220’eren, til den noget større E550, som består af en 4,6-liters V8-motor med små 402 hestekræfter.Om vi senere på året får en AMG-version at se, kan vi dog endnu ikke sige noget om. Men går man efter en åben eller en mere sporty udgave af den nye E-klasse frem for en sedan eller stationcar, ja så er der rent faktisk ikke langt tid til, at den kan bestilles. Ifølge Mercedes themself er det nemlig muligt at bestille den med sine ønsker allerede fra den 7. marts i år, så det er efter lidt hovedregning om lidt over to måneder.
Add your first comment to this post