Audi´s nyeste SUV har mere moment end en Ferrari F12 Berlinetta

Hjertet af Audi´s nye SQ5 er en 3.0-liters V6 bi-turbodieselmotor, der gør nytte af et semi-hybridsystem. Ud over de to turboer er motoren udstyret med en EPC (Electric Powered Compressor).

EPC´en bliver drevet af en pakke af lithium-ion batterier monteret under bagagerummet. Systemet er aktivt op til 1650 omd./min, hvor turboerne endnu ikke leverer deres fulde ladetryk, hvilket er med til at give motoren en bedre respons.

Implementeringen af EPC-systemet har også forbedret forbruget. Resultatet af den nye motorteknologi er 350 hk og hele 700Nm. Audi lover samtidig en forbedring af forbruget på op til 0,7 liter / 100 km.

SQ5 skal bruge 5,1 sekunder for at nå det som Audi kalder “highway speed”, som vi mener er Audi´s måde at sige 100 km/t. Som sædvanlig er topfarten elektronisk begrænset til 250 km/t.

Gearkassen er stadig den 8-trins triptronic-gearkasse, som via firehjulstrækket kan sende op til 70% af effekten til forhjulene og op til 85% til baghjulene.

De visuelle opgradinger er diskrete, men giver, samlet set, et mere aggressivt udtryk end den almindelige Audi Q5. Som standard er SQ5 udstyret med 20-tomme fælge, men der kan vælges et sæt på 21 tommer på listen over ekstraudstyr.

Den nye Audi SQ5 kommer til danske forhandlere i løbet af sommeren 2019, og i Tyskland får den en startpris på 67.750,- Euro.

[nggallery id=1023]