Den nye A6 er et teknisk vidunder, men kan den redde sedan modellen?
Audi valgte et intressant taktisk move, og præsentere deres nye A7 før den lidt mere konventionelle A6. Men nu er den altså blevet præsenteret, og for første gang i mange år kommer de 3 helt store kanoner fra tyskland med deres luksus sedan på samme tid. Der er nemlig tale om Mercedes E-klasse, BMW 5-serie og den nye Audi A6. Problemet er at de klassiske sedan modeller bliver udkonkurreret af de trendy SUV og Crossovers der findes på markedet. Audi A6 har fået en ny drivlinje og en masse ny teknik. Vil det være nok til og redde de nuværende kunder til sedan bilerne, før de også hopper med på trend bølgen og køber en SUV?
Uden og have kørt den nye Audi A6, vil vores gæt være ja. Den forrige generation af A6 var klasse ledende da den kom frem i 2011, men blev en smugle sat til sidde da BMW og Mercedes præsenterede deres opdateret versioner. Men nu ser det altså ud til vi rigtig kan begynde og sammenligne de 3 modeller, da de er kommet ud på nogenlunde samme tidspunkt denne her gang.
Hvad er nyt i Audi A6?
En af de største nyheder har vi været lidt inde på, nemlig drivlinjen. Udseendet er blevet modificeret, nyt interiør, nyt motor program og en masse nyt udstyr. Siden ingen af os har haft muligheden for og køre bilen endnu. Tænker jeg vi vender tilbage med dette, så snart vi har fået muligheden, så vi kan sammenligne den med BMW 5-serie og Mercedes E-klasse.
Udseendet på den nye Audi A6:
Til og starte med minder den nye front på A6 lidt om den front vi finder på A7. Men der er ingen tvivl om at den nye A6 ser virkelig stilfuld ud, om man er mest til Mercedes E-klasses lidt mere af dæmpet design, BMW’s lidt bad boy agtige udseende eller den stilfulde Audi A6 er jo en smagssag. Interiøret er en anden snak.
Her har Mercedes været klasse ledende med deres meget high-tec kabine, med det lækre cockpit. Der indholder den store skærm i midten og instrumenterne til chaufføren. Men efter og have set billederne af den nye Audi A6, må vi nok se det i virkeligheden for og tage denne afgørelse. For hvad er bedre en 2 skærme som i Mercedes? 3 skærme er svaret fra Audi, også tænker du 3 skærme. Det har jeg da set før, og ja du har ret. Range Rover Velar kom frem med 3 skærme. Vi glæder os til og se det i virkeligheden.
Motorprogammet i Audi A6:
Fra lanceringen kan du vælge din A6, med to forskellige motor versioner.
3,0 TFSI med 340 HK og 500 Nm 0-100 klares på 5,1 sek.
3,0 TDI med 286 HK og 620 Nm 0-100 klares på 5,1 sek.
Alle motorer i den nye A6 er udstyret med den nye mildhybridteknologi fra Audi. Det betyder, at den samarbejder en remstartergenerator (RSG) med et litium-ion-batteri. Audi A6 kan gå i et ”coasting-mode” og rulle med standset motor ved hastigheder mellem 55 og 160 km/t.
Ligeledes kan Start-stop-funktionen allerede aktivers ved under 22 km/t, så motoren faktisk standser, inden bilen holder helt stille. Ved deceleration kan remstartergeneratoren generere op til 12 kW, som lagers i litium-ion-batteriet. Ved reel kørsel reducerer dette mildhybridsystem brændstofforbruget med op til 0,7 l pr. 100 km.
Nye teknologier i Audi A6:
Den nye A6, er udstyret med og hold nu godt fast. Fem radar sensore, fem kameraer, 12 Ultra scannere og en laserscanner alle disse scannere og sensors hjælper dig med og navigere i trafikken, holde dig inden for vognbane stegerne, parkere og mange andre smarte funktioner.