Et stort flertal blandt danske og europæiske bilister efterlyser bedre forbrugerbeskyttelse af de data, deres biler lagrer, viser ny stor undersøgelse. Der er behov for klarere lovgivning på området, mener FDM og de øvrige europæiske bilklubber.
De data, nye biler opsamler og lagrer om bilisterne, skal beskyttes bedre. Det viser en ny stor undersøgelse, de europæiske bilklubbers paraplyorganisation FIA har lavet blandt 44.900 bilejere i 15 europæiske lande.
Hele 93 procent af de adspurgte bilister er enten helt eller delvist enige i, at der er behov for en lovgivning, der beskytter og sikrer dem retten til de data, deres biler genererer.
Undersøgelsen kommer forud for, at EU-Kommissionen i næste uge ventes at komme med en såkaldt anbefaling om netop behandlingen af og adgangen til bilejernes data.
”Nye biler opsamler allerede i dag en lang række data om både bilen og føreren. I fremtiden vil det kun blive endnu mere. Derfor er der behov for en mere tidssvarende lovgivning, som sikrer forbrugernes interesser og ret til egne data bedre end i dag. Det har FDM og de europæiske bilklubber længe efterlyst, og som vores undersøgelse viser, er det også, hvad bilejerne ønsker,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen, og tilføjer:
”Derfor håber vi, at EU-Kommissionen kommer med en klar anbefaling, som sikrer bilejernes data bedre. Der er brug for det.”
FDM mener dog ikke, at de mange data i sig selv er et problem. Tværtimod kan de gøre det både nemmere og billigere at være bilejer. Ifølge undersøgelsen er bilisterne da også villige til at dele deres data med andre, hvor det giver mening.
Eksempelvis svarer hele 80 procent af de danske bilejere, at de er meget eller lidt villige til at dele bilens data med deres værksted. Knap 60 procent er meget eller lidt villige til at lade bilproducenten eller værkstedet overvåge bilen. På den måde kan de automatisk fortælle, hvornår reparation eller service er nødvendig.
”Men det kræver, at det ikke kun er bilproducenten, der har adgang til bilens data og dermed mulighed for at servicere bilen. Er det tilfældet, risikerer bilejerne at blive bundet til bilmærkets egne værksteder. Det går ud over konkurrencen og kan koste forbrugerne dyrt,” siger Thomas Møller Thomsen.
Undersøgelsen er lavet i november 2018 blandt 44.900 bilister i 15 europæiske lande. I Danmark har 1.019 danskere med bil deltaget i undersøgelsen.
Pressemeddelse fra FDM.