Volvos største mangel, og dermed udfordring, er at tiltrække det yngre segment, når der skal skrives slutseddel på en ny bil. De har længe haft rygte for, at være den halvdyre familiebil, der dog leverer enorm høj sikkerhed men også en pris derefter. Dette ændrer sig forhåbentligt nu med XC40.
Volvo som vi kender dem
Du kan ikke sige Volvo uden at tænke sikkerhed. Vi har nu haft en uge bag rattet af Volvos nyeste XC-model, proppet med sikkerhedsudstyr både som standard- og ekstraudstyr. Af standard sikkerhedsudstyr kan blandt andet nævnes, lane keeping assist, hill descent control, automatisk nedblændeligt bakspejl, skilt-genkendelsessystem og regnsensor.
Dertil kan der købes en ekstra sikkerhedspakke til 32.000 kr., hvori udstyr som adaptiv fartpilot, Pilot Assist, blind spot detection, cross traffic detection og automatisk nedblændelig side- og bakspejl befinder sig.
Hvordan kører den?
Det første jeg frygtede, da jeg satte mig bag rattet, var den typiske flade SUV-styring. Den intetsigende og kedelige styring, som blandt andet findes i nogle af konkurrenterne i denne klasse. Jeg blev dog lettere overrasket, da jeg opleve en snert af køreglæde på landevejen i XC40. Så meget som dette nu kan opnåes i en SUV.
Lad os ikke glemme at bilen her er ’Car Of The Year 2018’, altså kåret til den bedste bil i Europa. En hæder den lever op til, uden at sige for meget.
En attraktiv pris, til en attraktiv bil
Netop prisen er her hvor Volvo XC40 spiller med de hårde hunde. Det er en Volvo, der med en indstigningspris på blot 414.985 kr., er et oplagt valg, når de unge danske familier skal vælge deres næste familiebil.
Modellen i denne test er dog med ’Momentum’-udstyrspakke, D4 dieselmotor og firehjulstræk. Vi spår umildbart, at den Volvo XC40 der vil blive solgt flest af er deres D3 dieselmotor. Den har rigeligt moment, kræfter og kører generelt længere på literen, set ud fra blandet kørsel. Senere på året vil der komme en hybrid- og ren elektrisk-version af XC40, prisen er dog endnu ukendt på denne.
Konkurrenterne for denne bil er Audi Q3, BMW X1 og MINI Countryman. Jeg ved personligt hvad jeg havde valgt. De to tyskere bliver for konservative, selvom MINI Countryman er en fantastisk bil, halter pladsen i kabinen og køreglæden. Valget ville derfor blive Volvo XC40, dels grundet indstigningsprisen kontra konkurrenterne, men også for førnævnte.
![Volvo XC40 - Urban SUV](https://www.pro-street.dk/wp-content/uploads/2018/05/ps__biltest-volvo-xc40-urban-suv-i-jakkesaet_05-1710x1140.jpg)
Vi mener
Volvo XC40 er præcis det Volvo har manglet. Det er den første ”Mini”-SUV til det unge folk bag det svenske mærke, og er allerede meget populær. Der er allerede indregistreret 206 styks, af en bil som først ramte markedet i midten af januar. Bilen er udstyret med en masse sikkerhed og nye tekniske features, i samarbejde med Volvo On Call.
Det er en bil der skal prøves og opleves. Enten bliver man helt vild med den, ellers afskyr man den grundet udseendet og køreegenskaberne. En ting er sikkert, vi tror Volvo XC40 og bilerne der bliver skabt på denne platform, vil få god succes på det danske marked.
For: Motor, gearkasse og pris
Imod: C-stolpen og forbrug
De Tørre Tal
Mærke/Model: Volvo XC 40 D4 Momentum
Motor: Diesel (4 cylindre)
Gearkasse: 8-trins automatgearkasse
HK: 190 hk
Moment: 400 Nm (ved 1.750-2.250 omdr./min)
0-100 km/t: 7,9 sek.
Topfart: 210 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 20 km/l
Pris: Starter fra 550.795 kr. Testbil m. udstyr 782.583 kr.
Indstigningspris på model:414.985 kr.
Fotos: Frederik Bonde
[nggallery id=804]