Biltest: BMW 640i Cabriolet
Sommeren er over os så det er tid til at slå taget ned og nyde sommerluften. Jeg tilbragte et par dejlige dage, bag rattet i BMW’s nye 6-serie Cabriolet
Tilbagelænet cruiser
BMW’en er af den mere tilbagelænet stil, og derfor er cruising meget oplagt. Den potente motor, der både har guf i bunden og godt træk i toppen, har samtidig den 8-trins automatiske gearkasse. Den skifter lyn hurtigt og rykfrit. Før i tiden ville en 640i version betyde, at du havde en fireliters V8-motor under hjelmen. Men det er slut nu. Nu fås den med en treliters række sekser med turbo på mere end 300 hestekræfter.
Bilen kommer til salg med to forskellige motorer. En 640i med 3.0-liters turbo og en 650i med en 4.4-liters V8 twin-turbo motor. Begge biler med den 8-trins automatiske gearkasse, som man også kender fra 5-serien, og begge som benziner. Selvom bilen er stor, så er den ret hurtig og føles bestemt ikke sløv. Den kører til 100 km/t på bare 5,7 sekunder og har en tophastighed på 250 km/t (elektronisk begrænset). Men det er jo en cabriolet, så selvom den føles sportslig i svingene selv på komfort programmet, så vil jeg mene at den gør sig bedre til cruising med vind i håret.
Praktisk og lækker kabine
Kabinen er rigtig lækker. Materialerne ser godt ud og føles lige sådan. Læderindtræk som standard hvor denne havde sort Dakota læder. Instrumenteringen i bilen har samme layout som de andre nye modeller fra BMW. Opsætningen af alle knapperne er meget enkel og gør det derved overskueligt. Det skal man dog nok tage sig til takke for, grundet iDrive controlleren, som gør det nemt at styre mange af funktionerne som radio, telefon, cd og lign via en enkelt knap.
Af rent praktiske ting, findes der i det lange midterarmlæn en række rum til at aflægge diverse ting. Alle rummene giver mulighed for at slå en klap hen over, og der er derudover et rum man kan aflåse. Det er ret smart for en åben cabriolet overfor nysgerrige blikke, eller vindpust under kørslen.
Stor bil men lidt bagsædeplads
Bilen er det man kalder for en 2+2. Men pladsen på bagsædet er lidt kneben, så derfor vil vi anbefale at man kun bruger bagsædet til børn, eller kortere kørsel hvis personerne bagi har lange ben. Dog er der rigeligt med benplads på forsæderne, ja faktisk så meget at man kan sidde med helt udstrakte ben, selvom de er lange! Og i bagagerummet er der plads til helt op mod 250 liter med taget oppe, og 200 liter med taget nede. Og giver litermålene ikke så meget mening for dig, så kan vi fortælle at det er ret meget for en cabriolet. Der er i hvert fald plads nok til det meste, men med en bil på næsten 5 meter i længden ville andet næsten være underligt.
Når taget er nede, kan alle ruderne køres op og ned med en enkelt knap i døren. Det er rigtig smart og fungerer godt, så du slipper for at skulle rulle hvert enkelt vindue op med hver sin knap. Dertil kommer der en vindskærm, som kan lægges hen over bagsæderne hvis du ikke har passagerer med bagi, og den mindsker vindturbulensen markant i kabinen. Derudover har BMW’en en lille bagrude bag nakkestøtterne til bagsæderne. Den kan også køres op når taget er nede, og hjælper ligeledes til mindre vind. Alt sammen er med til at der næsten ikke opstår vindstøj, hvilket er noget andre cabrioleter godt kunne bruge.
Rammer forkert sted på pristavlen
Prisen for denne store BMW, runder desværre den forkerte side af 2 mio. danske kroner. Helt nøjagtig 2.090.758, som den står her. Desværre er det nok med til at gøre, at denne bil, ligesom den tidligere 6-serie cabriolet, aldrig rigtig bliver noget man ofte ser på de danske veje. Og det er en skam, for bilen er smuk. Designet er ifølge BMW, inspireret af vandstrømme, hvilket skaber disse markante og elegante linjer, samt de brede hofter bagtil. Du kan få en BMW 640i Cabriolet fra 1.747.000 kroner, men modellen vi havde her endte med alt ekstraudstyret som sagt på lige over 2 mio. Alt efter hvilket udstyr du går efter, kan du derfor ende med at bruge en del penge på tingene. Udgangsmodellen kommer med 17-tommer fælge, men vores testbil havde 19-tommer monteret. Og der er ingen tvivl om at de ser fantastiske ud, men de giver en merpris på 57.046 kroner.
For en cabriolet på næsten 5 meter, med 320 hestekræfter og et moment på hele 450 Nm, er det ret godt gået at den alligevel formår at gå 12.7 km/l. Det sker i et samarbejde med start-stop teknikken og genvindingen af energi under nedbremsning samt gearkassen, der sørger for hele tiden at have bilen i det mest effektive område, eller det mest økonomiske.
Og selvom det ikke længere er en V8-motor du får i 640 modellen, så har den stadigvæk en rigtig fed lyd bagtil. Og når alt kommer til alt, så er 6-serien en dejlig bil. Hvis du vil køre stærkt, så forvandler den sig næsten til en sportsvogn, og hvis du vil cruise så giver den dig masser af køreglæde og komfort.
Den nye BMW 6-serie cabriolet – tja, jeg ville ønske jeg havde pengene!
Fakta
Mærke/Model: BMW 640i Cabriolet
Motor: 2979cc 6-cylindret med BMW TwinPower Turbo
Gearkasse: 8-trins automatisk
Karosseritype: Cabriolet
Siddepladser: 2+2
HK/Moment: 320/450
Topfart: 250 km/t (elektronisk begrænset)
0-100: 5,7 sek.
Km/l: 12,7 km/l
Pris: 2.090.758 kroner (fås fra 1.747.000 kroner)
Ekstraudstyr: Fabriksmonteret (udvalgte ting): 19″- alufælge V-eger styling 366 (57.046 kr), Bakkamera (9.215 kr), Interiørlister ædeltræ og grå (11.628 kr), Sportsæder for (20.844 kr), LED Tågelygter (4.607 kr), Navigation Professional (10,2″ skærm) (55.072 kr), Head-Up Display (30.498 kr), HiFi system professional (15.358 kr). Eftermonteret ekstraudstyr: Vindskærm (8.337 kr).
Add your first comment to this post