BANETEST: Audi TT Quattro
Det er fredag, der er let skyet over Jyllandsringen, og der er linet adskillige Audi TT Quattro op, der normalt bruges til Audis kørekurser. Her kan køreglade få en introduktion til basal køreteknik, og der er vist intet sjovere stykke asfalt i DK end Jyllandsringen lidt uden for Silkeborg til at lære det.
Med et image som lidt af en konet ejendomsmæglerbil, ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal forvente, da jeg sætter mig ind bag rattet. Kabinen er i vanlig Audi-stil udført i gode materialer og et stilrent design. Jeg sidder lavt og har en grundlæggende sportslig siddeposition. Desværre kan rattet ikke trækkes helt så langt tilbage, som mine 190 cm kunne ønske.
Ud ad pitten og ned mod den første chikane. Den højre pedal vandrer mod gulvtæppet, og der kvitteres med en dyb, potent motorlyd fra den 2-liters TFSI-motor med 230 hestekræfter i en relativt høj decibel. Nålen i den venstre del af det digitale instrument bevæger sig hastigt mod det røde felt, og jeg hiver i den højre pal bag rattet. S-Tronicgearkassen reagerer resolut med et hurtigt skift akkompagneret af en høj “prut” fra de bagerste piber. Der er overraskende høj ‘musik’ i Audien. Herligt!
Balance i top
50 meter før indstyringen til den første kurve i hesteskoen efter langsiden, flyttes højrefoden over på den bløde bremsepedal, og farten barberes ned. Indstyringen er skarp, og balancen er neutral i den lave sportsvogn. Apex rammes perfekt og jeg går på gassen, mens jeg langsomt åbner rattet op.
Quattro-firehjulstrækket sender effektivt kræfterne i asfalten, men går du for tidligt på gassen mærker du alligevel, at Audi som vanligt har opsat bilen til at være understyrende, hvis du kører over grænsen. Heldigvis kræver det blot et kvikt speederslip, bagenden drifter 10 cm ud, og forenden har igen næsen i sporet.
Quattrofirehjulstrækkets fordeling på 60% til baghjulene understreger Audis filosofi om en neutral styring frem overstyring. Selvom det ofte har resulteret i lidt rigeligt understyring, er det lykkedes fint i TT.
Men det er selvsagt ikke i TT, du skal trække sorte streger sidelæns med venstre arm ude ad vinduet. Til gengæld er den en meget velkørende sportsvogn, der sagtens kan klare flere hestekræfter. Og mon ikke det kommer om ikke så længe.
Den er let at køre på grænsen, så de fleste kan udnytte TT’s potentiale tæt på fuldt ud, og så lyder den overraskende mandig. Konebil er den i hvert fald ikke.
De Tørre Tal
Mærke/Model: Audi TT Quattro
Motor: R4 2.0 turbo
Gearkasse: 6-trins S-Tronic Dobbeltkobling
HK: 230
Moment: 370 nm v. 1.600-4.300
0-100 km/t: 5,9 sek.
Topfart: 250 km/t