I optagten til Geneva Motor show, i marts, er flere modeller blevet offentliggjort på nettet inden deres egentlige debut på firmaernes stande. En af de seneste offentliggjorte modeller er den ottende generation af VW Golf GTI der at dømme på billederne kommer til at levere hvad der er lovet.
Designet tager selvfølgelig sit udgangspunkt i den normale Golf 8. I fronten er der monteret en ekstra lygte-bar mellem forlygterne, iklædt røde detaljer, der er specielt designet til GTI-modellen. Dette giver et markeret og aggressivt udtryk, der visuelt adskiller GTI’en fra de mere almindelige Golf modeller. De nye LED lygter monteret i siderne af det ekstremt bredde luftindtag, klæder bilen men er desværre ikke standardudstyr. Designet af fælgende minder meget om dem fra sidste generation, dog med mere roteret fem-eget design. De røde bremsekalibre er stadigvæk standardudstyr.
Bagenden er udstyret med reviderede LED-baglygter i et mere smalt design, samt en ny spoiler. De to udstødningsrør sidder i hver sin side af den sorte diffusser. Det genkendelige GTI-logo er blevet rykket fra bagendens venstre side til midten, lige under VW-logoet.
Selvom der er sket ændringer på eksteriøret så er det ændringerne indvendig der er mest mærkbare. VW GTI kommer som standard med et nyt infotainment system, som kontrolleres fra en 10-tommer skærm monteret over midterkonsollen. Instrumenterne er også digitale og interiørlyset kan indstilles til 30 forskellige farver.
Volkswagen har beholdt de ternede sæder, der også er prydet med røde syninger. Den re-designede midterkonsol huser nu en gearvælger, der minder lidt om den vi så i den nye 992 Porsche 911. Den firkantede Start/Stop knap lyser rød inden motoren startes. Rattet er også nyt, med GTI-logo i midten, og røde detaljer så man ikke glemmer at man sidder i en af de hurtigere Golf-modeller.
I motorrummet er der ikke sket det store, når det kommer til hardware. GTI’en bruger stadig en 2,0-liters firecylindret turboladet motor. Som standard er den parret med en 6-trins manuel gearkasse, men en DSG-gearkasse kan tilvælges som ekstraudstyr. I de europæiske modeller vil motoren have omkring 245 hk og 370 Nm.
Ophænget er McPherson på frontakslen og multilink på bagakslen. Der er samtidig et nyt chassis-kontrol-system kaldet DCC. Systemet kan reagere på vejens overflade, rattets styringsvinkel, bremsetryk eller acceleration og ændre de adaptive støddæmpere for at give maksimalt vejgreb. Volkswagen informerer at det nye system også har gjort springet mellem ’Comfort’ og ’Sport’-indstillingerne større.
Selvom der kommer til at gå noget tid før vi får at se hvordan den nye ’hot-hatch’ fra VW er ser det lovende ud. Med opgraderinger der hjælper modellen ind i det nye årti og nok retro-design-elementer fra tidligere modeller til at holde nostalgien i live skal den ottende GTI nok gøre slægten stolt.
[g-gallery gid=”135630″]