Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/prostree/public_html/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/helpers/schema/image-helper.php on line 98

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/prostree/public_html/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/helpers/schema/image-helper.php on line 100

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/prostree/public_html/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/helpers/schema/image-helper.php on line 101

2022 Audi E-Tron GT gør entré

En elektrisk sports-sedan med masser af stil

Audi E-Tron GT gør entré med masser af luksus, performance og mindre pris end Porsche Taycan

Den nyeste elbil fra Audi er langt om længe ankommet. Bilen hedder Audi E-Tron GT og er Audi’s svar på Porsche Taycan. Med smukt design, masser af power og en benzinregning på 0 kr. ser det ud til at blive en uimodståelig maskine.

Performance der matcher udseendet

Audi E-Tron GT vil på papiret ligne en Porsche Taycan. Der er et 93,4 kWh lithium-ion batteripakke og en 800 volt elektrisk arkitektur med hurtig opladning. Systemet kan oplades fra 5% til 80% på bare 23 minutter. En elektrisk motor på hver aksel samt en to-trins gearkasse sender kræften til asfalten. Basismodellen leverer 350 kW (476 hk) og 630 Nm mens systemet i RS varianten leverer 440 kW (600 hk) og 830 Nm. Begge modeller har en overboost funktion der kan hæve ydelsen til hhv. 522 hk og 637 hk.

Basismodellen, E-Tron GT, klare 0-100 km/t på 4,1 sekunder. RS E-Tron GT gør det på bare 3,3 sekunder. Audi estimerer at de to modeller vil have en rækkevidde på op til 479- og 465 km. Hvis det ikke lyder af meget ift. modeller fra Telsa kan vi informere at tests af Porsche´s tilsvarende bil Taycan 4s har vist at den opgivet rækkevidde kan forlænges ved fornuftig kørsel.

Læs også: Tesla Model S får et nyt interiør

Ligesom i Taycan har E-Tron modellerne luft-affjedring. Audi fortæller dog at deres system har 60% mere capacitet end det setup man vil finde i E-Tron Crossover og E-Tron Sportback. Frihøjden kan sænkes med 2,3 centimeter og hæves med 2 centimeter fra bilens standard indstilling. Firehjulsstyring, som giver bilen mindre venderadius og bedre stabilitet ved høje hastigheder, kan tilkøbes som ekstraudstyr i basisversionen. I RS-versionen er det en del af standardudstyret.

Interiør der oser af Audi DNA

Interiørdesignet genkendes med det samme som Audi. Den lækre kabine er klædt med Alcantara, røde syninger, kulfiber og læder. Alt dette er dog ekstraudstyr i begge modeller. Midterkonsollen domineres af den 12,3-tommer touch-screen der er vinklet mod føreren. Den 8,6-tommer touchscreen der i større Audi modeller bruges til at styre klimakontrollen er udskiftet med en mindre skærm og fysiske knapper.

Priser på Audi E-Tron GT

Med al den luksus og performance er det ikke et under at prisen på Audi´s nye elbil kommer til at koste mange penge. Og med udstyrspriserne vil det nok være de færreste versioner der kommer til at koster under en million. Audi E-Tron GT starter ved 929.990 kr mens RS E-Tron GT starter ved 1.419.990.

Hvis du vil se hvordan bilen ser ud i andre farver end Daytona-grå, kan du lege med den online konfigurator her.

Via
Audi
Kilde
motor1.com

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADGANG BLOKERET

Vi driver dette website af 100% frivillige kræfter, og derfor har vi behov for at vise reklamer til dig i en stærkt begrænset mængde. Reklamerne giver os en indtjening, så vi kan fortsætte med at drive dette website, og du kan komme forbi og få dit daglige fix af bilnyheder. Det håber vi giver mening, for dig.