Den seneste version af Mercedes’ største stationcar byder på stil, luksus og komfort
Ikke alle bilkøbere der ønsker at smide penge efter en SUV, og det ved Mercedes. Ikke alene har de givet den seneste C-klasse en stationcar-version, men de holder også liv i den lange E-klasse i mindst en generation endnu. Der er et vildt rygte om, at Mercedes vil opgive stationcars efter 2030, og selvom det skulle vise sig at være sandt, er der stadig mulighed for at undgå den altoverskyggende sport utility vehicle.
Den største af de tre Mercedes stationcars er større end sin forgænger, hvilket betyder et yderst rummeligt indre. Bilens akselafstand er blevet forlænget med 22 millimeter til 2961 mm for yderligere benplads mens bredden er øget med 28 mm til 1880 mm for at øge albuerummet. Længden øges med 4 mm til 4949 mm, og højden øges en smule med 1 mm til 1469 mm.
Bagagerummet i den nye Mercedes E-klasse kan nu rumme 615 liter, men med bagsæderne nede hæves tallet til 1830 liter. Hvis du vælger en plug-in hybrid, falder den praktiske anvendelighed på grund af det ekstra hardware. Volumen af bagagerummet falder til hhv 460 liter og 1785 liter, når du folder de 40:20:40-delte bagsæder ned. Adgang til bagagerummet sker gennem en elektrisk betjent bagklap som standardudstyr.
Når det kommer til design følger den tæt W214 E-Klasse Sedan, der blev introduceret i slutningen af april og bilen ser mindre kontroversiel ud end den kommende BMW 5-serie Touring, der vil trække på designet fra den nyligt offentliggjorte BMW 5-serie Sedan. E-klassen er slankere end før og modstandskoefficienten er reduceret til 0,26. Bilen fås med fælge op til 21 tommer, men basismodellen kører på et sæt 17-tommer.
E-Klasse Estate tilbydes med standard luftaffjedring bagpå eller en valgfri to-akslet Airmatic og lover at være en fornem og komfortabel familiebil med alle de lækkerier, der er tilgængelige fra sedanen. Den kan fås med tre skærme, et selfie-kamera og TikTok-integration.Ved at bruge indvendige videokamera monteret på instrumentbrættet kan der foretages Zoom-opkald, så du aldrig misser et vigtigt møde.
Næste version af Mercedes E-klasse får bred vifte af motorvarianter
Når det kommer til motorvarianter vil det være muligt at vælge mellem tre benzin-, fire diesel-, og tre hybrid-varianter.
Benzinvarianter:
Mercedes E 200: 204hk + 23hk boost fra den integrerede startermotor
Mercedes E 350: 272hk + 23hk boost fra den integrerede startermotor (Mulighed for op til 41hk overboost ved acceleration)
Mercedes E 450: 381hk + 20hk boost fra den integrerede startermotor
Diesel Varianter
Mercedes E 200 d: 163hk + 23hk boost fra den integrerede startermotor
Mercedes E 220 d: 197hk + 23hk boost fra den integrerede startermotor
Mercedes E 300 d: 269hk + 23hk boost fra den integrerede startermotor
Mercedes E 450 d (6 cyl.): 367hk + 20hk boost fra den integrerede startermotor
Plug-in hybrid varianter:
Mercedes E 300 e: 204hk + 136hk
Mercedes E 400 e: 252hk + 136hk
Mercedes E 300 de: 197hk + 136hk
I Europa vil Mercedes i første omgang sælge den fornemme vogn som en E200 og E220d, ledsaget af E300e plug-in hybrid. Benzinmodellen bruger en turboladet 2,0-liters motor med 204 hestekræfter og 320 Nm drejningsmoment. De fire cylindere for hjælp af et mildt-hybrid-system, hvilket betyder at startermotoren kan levere ekstra 23 hk og 205 Nm. Kombinationen klarer sprinten til 100 km/t på 7,8 sekunder og en tophastighed på 231 km/t.
E220d har en 2,0-liters motor med 197 hk og 440 Nm, sammen med den samme 48V startmotor-setup. Den fuldfører spurten på 7,9 sekunder og topper ved 230 km/t. Skulle du have brug for mere pift, siger Mercedes, at en sekscylindret diesel vil følge. Alle versioner af E-klassen vil bruge en ni-trins automatgearkasse, som er blevet opdateret for bedre pakkedimensioner og for at reducere vægten.
Hvad angår E300e, kombinerer den 2,0-liters motoren med en elektrisk motor for at få en samlet effekt på 312 hk. Motoren i sig selv yder 204 hk og 320 Nm, mens e-motoren yder 129 hk og 440 Nm. Mercedes hævder en 6,5-sekunders sprint – hvilket gør den til den hurtigste af trioen, samt en tophastighed på 227 km/t. Takket være en 25,4 kWh batteripakke kan den elektriske rækkevidde i WLTP-cyklussen overstige 100 kilometer.
Fremtidige modeller
Det tyske luksusmærke fortæller, at de, på længere sigt, vil lancere en diesel PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Der kommer selvfølgelig også AMG-versioner, og det er endnu uvist, om V8’eren vender tilbage. En nylig rapport siger, at kronen på E-klassen, E63, vil få en V6 plug-in hybrid med over 700 hk, men intet er officielt endnu. E63 Estate vil skulle møde ny konkurrence, da både Audi RS6 Avant og BMW M5 Touring sandsynligvis vender tilbage i 2025.
I mellemtiden kommer den almindelige Mercedes E-Klasse Stationcar til salg i efteråret i Europa.
[g-gallery gid=”147635″]