Bugatti Bolid er den mest ekstreme indpakning af den episke W16-motor
Det var i slutningen af 2020 at Bugatti introducerede den vildeste version af Chiron nogensinde, Bolide. Den bane-fokuserede bil blev oprindeligt vist som en one-off maskine, før den efterfølgende produktionsversion blev annonceret næsten et år senere. Det er dog først i 2024, hvor den første af de 40 biler, der er planlagt til produktion, bliver leveret. I mellemtiden har den radikale W16 hyperbil gennemgået test på en luftbase.
Selvom den er baseret på Chiron, kan du ikke nødvendigvis se det, da den har et helt nye aerodynamisk-fokuserede kulfiberdele vist her uden en dråbe maling på. På trods af at den har en massiv seksten-cylindret motor, vejer Bolide kun 1.450 kg, før der tilføjes væsker og en føre. Med en massiv ydelse på 1.577 hk har Bugatti formået at konstruere en bil med et vægt-til-effekt-forhold på 0,9 kg/hk.
Det lyder lige så fantastisk, som det ser ud, takket være en Chiron motor, der ikke længere behøver at overholde de regler, der er pålagt en produktionsbil. Den velkendte Quad-turbo 8,0-liters motor producerer 1.600 Newton-meter drejningsmoment. De svimlende tal har overbevist 40 mennesker til at betale €4 millioner (før skat) for at eje en. Kunder vil få bilen udstyret med en brandslukker og en HANS-anordning (Hands and Neck Support) samt “gratis” adgang til trackdays.
Bugatti Bolide bliver det sidste nummer fra den episke W16 som har eksisteret i to årtier, hvis man tager i betragtning, at EB 16/4 Veyron-konceptet blev afsløret i 2003. Den næste Bugatti vil beholde en forbrændingsmotor, men den vil være mindre og sandsynligvis have et hybridsystem. Bugatti Rimac’s administrerende direktør, Mate Rimac, har tidligere beskrevet den nye ICE som værende “fuldstændig vild” og lover, at vi alle vil blive “blæst væk.”
[g-gallery gid=”147504″]