Den første Ferrari med spoiler i næsten tre årtier

Alle tidligere XX modeller fra det italienske firma var kun beregnet til racerbanen, men det har ændret sig med de nyligt offentliggjorte Ferrari SF90 XX Stradale og SF90 XX Spider. Kunder kan nemlig nyde disse mere kraftfulde modeller på offentlige veje. Dog sørger Ferrari for at holde dem sjældne ved kun at producere 799 Stradale og 599 Spider.

Mekaniske opgraderinger

Begge modeller fortsætter med at bruge en dobbelt-turbo 4,0-liters V8-motor med hjælp fra tre elektriske motorer, hvoraf to sidder på forakslen og en mellem motoren og gearkassen. Effekten stiger til i alt 1.016 hestekræfter istedet for de 986 hk der fås i den almindelige SF90 Stradale. V8-motoren i SF90 XX Stradale yder nu 786 hestekræfter alene, i modsætning til den tidligere iterations 769 hk.

Motoren har nye stempler, specielt bearbejdede forbrændingskamre samt polerede indtags- og udstødningskanaler. Indsugningen er flyttet tættere på kabinen for at bringe mere af motorens lyd ind i den. De elektriske motorer har også fået en effektforøgelse og yder nu i alt 229 hk frem for 217 hk i en standard SF90. Batterikapaciteten er stadigvæk 7,9 kilowatt-timer. Når bilen kører udelukkende på elektricitet og rækkevidden er stadig 25 kilometer. Topfarten i EV-tilstand er stadigvæk 135 km/t.

Der er en ny ekstra boost-funktion fra de elektriske motorer, når SF90 XX er sat i køreindstillingen “Qualifying”. Systemet tilfører mere kraft når der accelereres ud af et sving, og Ferrari hævder, at denne funktion kan reducere omgangstiderne på Fiorano-banen med 0,25 sekunder. Batteriet har nok strøm til at levere op til 30 af disse kraftige accelerationer.

Gearkassen er stadig en otte-trins med dobbeltkobling. Opdateret software tilføjer en lyd ved gearskift, der skal minde om lyden fra udstødningen under deceleration ved høje omdrejninger. Begge modeller når hastigheden 100 km/t på kun 2,3 sekunder og har en tophastighed på 320 km/t.

SF90 XX Stradale har højere bremsekapacitet takket være redesignede kalibre på frontakslen med bedre køling. Rotorerne på baghjulene er nu 390 millimeter i stedet for de eksisterende rotorer på 360 mm. En ny ABS EVO-controller samarbejder med 6W-CDS-sensoren for at estimere køretøjets hastighed og derefter beregne den korrekte bremsetryksfordeling.

Sammenligning af Ferrari SF90 XX Stradale og SF90 Stradale

Ferrari SF90 XX

 

 

 

 

 

Ferrari har justeret SF90 XX Stradale, så den ser mere aggressiv ud end standardmodellen (se sammenligning ovenfor). Den større frontsplitter styrer luft under bilen og leder strømmen til den ombyggede underside af bilen. Den italienske bilproducent siger, at der ved 250 km/t genereres over 45 kg mere nedadgående tryk end på den almindelige model.

Den eksisterende bil har en bred udluftning på motorhjelmen, men på Ferrari SF90 XX tilføjes mere sofistikerede aerodynamiske elementer. Der er to kanaler på hver side af fronten og yderligere to nær midten. Tre gæller er placeret på hver forskærm.

Bagenden får også ændringer med to indtag i motorafdækningen lige bag taget. Der er også ændringer i åbningerne i forskærmene, hvor tre gæller findes lige bag dem. Bagerst installerer Ferrari en fast spoiler. Firmaet oplyser, at dette er den første gadelovlige Ferrari siden F50 der har en standardmonteret vinge fra fabrikken. I alt genereres der nu 530 kilogram nedadgående tryk ved 250 km/t.

Ændringerne indvendigt er mindre betydelige. SF90 XX har et Alcantara-instrumentbræt samt masser af kulfibertrim. Gearskifte-pallerne er flyttet længere frem. Sæderne ser ud til at være lavet i et stykke.

Spider-versionen

SF90 XX Spider minder i store træk om SF90 XX Stradale, undtagen at dens tag kan åbnes på 14 sekunder. Ændringerne på Spider-versionen betyder dog, at nogle af luft-indtagene bagpå coupémodellen er forsvundet.

[g-gallery gid=”147803″]