Volkswagen lancerer ny Mk8 Golf GTI Clubsport, med lige under 300 hestekræfter

...og en køreindstilling specielt designet til Nürburgring

Ny Volkswagen Mk8 Golf GTI Clubsport lanceret

Volkswagen har igen valgt at udvide deres Golf lineup med en Clubsport version af GTI. Modellen er tænkt som en endnu vildere og mere hårdkogt GTI. Ingeniørene hos den tyske bilfabrikant har lagt sig i selen for at forbedre motor, bremser, affjedring og styringen. Resultatet skulle gerne være et køretøj, der endnu mere spændende og underholdende at køre.

Poweeer!!!

Under motorhjelmen finder man en 2.0-liters turboladet række-fire motor, der yder 296 hk og 400 Nm. Det er hele 54 hk og 30 Nm mere end den almindelige mk8 Golf GTI. Den nye ‘hot hatch’ kan kun fås med en 7-trins DSG gearkasse, som sender al effekt til forhjulene. Acceleratioen fra 0 km/t til 100 km/t er ovre på under seks sekunder og topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Fintunet undervogn og ny køreindstilling

Clubsport-versionen har en opgraderet version af VW’s ‘Vehicle Dynamics Manager’, som nu også tager kontrollen af bilens front-differentiale med i sine beregninger. VW siger at systemet gør bilen i stand til at reagere hurtigere på selv de mindste styreinput. Systemet skal samtidig eliminere den understyring man vil opleve i en bil med motor i fronten. Der kan som ekstraudstyr tilvælges adaptive støddæmpere.

Læs også: 2021 VW Golf GTI får online premiere før Geneva Motor Show

Undervognen er sænket med 15 millimeter i forhold til den normale GTI, og forhjulene har fået større positiv cambervinkel. Ingeniørene har også ændret på den elektriske servostyring, så der er mere respons når bilen drejes ind i et sving.
Mange ejere af hurtige Golf modeller må være rigtig glade for at tage til Nürburgringens nordsløjfe for i den nye GTI Clubsport er der en køreindstilling kaldet “Special”, der specifikt sætter bilen op til at køre på den kendte racerbane.

Mere brutalt udtryk

Det er ikke svært at kende forskel på en GTI Clubsport og en almindelig GTI. Luftindtaget i fronten har et langt mere aggressivt udtryk. De fem små lygter i hver side af fronten er blevet fjernet til fordel for mere luftgennemstrømning. De mange matsorte detaljer færdiggører udtrykket. Bagenden prydes af en revidered diffuser og en større spoiler i sort lakering. Som standard vil fælgende være 18 tommer men 19-tommer fælge kan tilkøbes.

VW har ikke fortalt hvornår de vil åbne for bestillinger, eller hvad prisen er. Dog er GTI Clubsport fastsat som en 2021 model, så der går nok ikke så længe.

Via
motor1
Kilde
Volkwagen
Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!