Anmeldelse: Need for Speed Heat

Nu får du mere realistisk styring, og masser af upgrades fra den virkelige verden

Min erfaring med Need for Speed-serien

Første gang jeg stiftede bekendtskab med Need for Speed franchisen var i 2006. Mine forældre havde, til jul, valgt at forære mig Need for Speed Most Wanted og min lillebror fik det nyere Need for Speed Carbon. Jeg havde tidligere prøvet at spille Gran Turismo, men Need for Speed, med tunings-elementerne og de visuelle opgraderinger gav en langt mere engagerende og personlig spiloplevelse.

Jeg har lige siden spillet hvert eneste NFS spil, der kan fås til Playstation-konsollen. Most Wanted (2005) og ProStreet (2007) er uden tvivl mine favoritter. I den anden ende af skalaen sidder Most Wanted (2012) som må siges at være det absolut dårligste NFS til konsol nogensinde, i følge mig.

I 2015 valgte EA så at reboote serien og gav udviklerne hos Ghost Games et ekstra år, til at udvikle dét spil der i dag omtales som Need for Speed 2015. Selvom spillet havde sine mangler og en lidt corny historie at læne sig op ad, var det en enorm forbedring fra NFS Rivals der udkom i 2013.
I 2017 udkom NFS Payback der byggede på teknologien fra NFS 2015. Udviklerne havde taget spillernes kritik og forslag til hjerte og gav os et spil der forbedrede opskriften, fra 2015.

Nu er tiden så kommet til det tredje spil i rækken, og Ghost Games ser ud til igen at have taget den tidligere opskrift, fintunet den, og tilføjet en masse nye ingredienser for at give en autentisk smag af Need for Speed, som vi kender det fra dengang i 00´erne.

Need for Speed Heat er klar

Med 127 biler, og flere på vej, har Need for Speed Heat det højeste antal biler, end noget andet NFS-spil. Det er dog ikke noget at råbe om, hvis man sætter spillet op mod f.eks Forza Horizon 4, der har over 450 biler at vælge imellem.

Heat hiver dog point hjem ved at have mere detaljerede og unikke visuelle opgraderinger, til en stor del af bilerne. Desværre udebliver Toyota fra listen over bilmærker. Heldigvis er Ferrari hoppet med på vognen med en lang række modeller, og biler som Mitsubishi Lancer Evo X og Nissan 370Z, er tilbage på programmet.

Man har ikke mulighed for at købe alle biler fra starten. Muligheden for at købe nogle af de mere eksotiske og eftertragtede biler skal først åbnes op, ved at opnå et specifikt niveau i indtjeningen af ‘Repetition’.

Hold panserne på afstand

Repetition indtjenes ved at køre racerløb om natten, men pas på, for det er på dette tidspunkt at politiet er på jagt efter illegale gaderacere. Med politiet i hælene, gælder det om at slippe væk inden der bliver tilkaldt forstærkninger, eller ens ‘Heat Level’ bliver højere.

Hver gang ens Heat-Level bliver højere, øges indtjeningen af ‘Repetition’, men politiet vil også blive mere aggressive overfor dig. Faktisk er politiet de mest voldelige og ubarmhjertige jeg nogensinde har oplevet i et Need for Speed spil.

Lykkes det dig at undslippe politiet og finde sikkert hjem til din garage, vil din repetition rulle ind på din konto og, ud over biler, åbne op for nye opgraderinger til at gøre dine biler endnu hurtigere samt gadgets, der kan hjælpe med at holde panserne på afstand.

Kør lovlig gaderace om dagen

Om dagen kan du frit få lov til at køre rundt og opleve de 18 områder af den smukke Palm City, uden at frygte politiet, med mindre du ramler ind i dem. De racerløb der kan deltages i om dagen er, modsat dem om natten, afholdt på aflukkede veje, så der er ikke anden trafik end de andre deltagerer.

Her indtjener du ‘Bank’, valutaen i NFS Heat, som bruges til at købe de biler, opgraderinger og gadgets som du har låst op for ved indtjening af repetition, så vel som visuelle modificeringer.

Kortet er blevet designet til at minde om Florida og Palm City er modelleret efter Miami. For at få elevation ind geografien, har udviklerne splejset lidt af Blue Ridge bjergene (Georgia) ind i kortet. Resultatet er et varieret miljø der er værd at udforske ved både høj og lav hastighed.

Kortet er blevet fyldt med mindre udfordringer, fx ‘drift zoner’ og ‘højhastigheds zoner’, som kan udføres for at indtjene lidt ekstra bank eller repetition. Nogle af udfordringerne skal fuldendes, for at åbne for specifikke biler. Eksempelvis åbnes der for Nissan 370Z Nismo, ved at finde grafitti-værker, spredt ud over Palm City.

Masser af upgrades fra den virkelige verden

EA har længe fået smæk online, for at lave halvfærdige spil der, med introduktionen af loot-boxes, har fået en stor del af spilsamfundet til at rynke på panden af dem.

EA lovede at dette ikke ville være gældende med NFS Heat, og jeg kan glædeligt informere om at de har holdt deres løfte. Dertil kommer der nogle fremtidige DLC-pakker i form af nye biler og ‘ekspansionspakker’, hvilket vi nok skal forvente at producenten tager lidt ekstra for.

Need for Speed har altid haft fokus på tuning og det har ikke ændret sig i Heat. Som i de to foregående spil kan der købes bodykits. Det byder på blandt andet realistiske sæt fra fx Mansory, men også unikke kits lavet fra bunden af Ghost Games selv, kan købes relativt billigt i garagen.

Man kan sågar matche fronten fra ét kit, til sideskørter og bagende fra et andet. Det giver langt mere frihed, når det kommer til at vælge sin egen unikke stil. Loyale fans af NFS, vil blive glædeligt overrasket over, at BBS langt om længe er tilbage på den allerede lange liste af fælge-fabrikanter, repræsenteret i tuningsmenuen.

Det er også blevet muligt at foretage ‘Engine swaps’, hvor bilens standard motor udskiftes med en anden. Denne funktion er godt gennemtænkt, da hver motor har en noteret “Potential Power”, som angiver hvor mange hestekræfter, der kan hives ud af den ved at opgradere den yderligere.

En mindre, men lækker detalje, er den nye ‘udstødningstuner’. Det er nu muligt at tune lyden af bilens udstødning ved at ændre på de fire parametre: tone, klang, overrun og resonans, så din slæde kan lyde lige så godt som den ser ud.

Skab din helt egen unikke karrakter

For første gang i et Need for Speed-spil, er der mulighed for at vælge en karakter ved spillets begyndelse. Karakteren kan personaliseres ved at købe nye beklædningsgenstande, som kan købes når man er tilbage i garagen. Endnu en lækker detalje er tøjet i sig selv. Det er lykkedes Ghost Games at få licens fra bl.a. Adidas, så det tøj karakteren bærer kan genkendes fra virkeligheden. Ghost Games også tilføjet mere generiske beklædningsgenstande så udvalget er stort.

Mere realistisk styring

I de seneste NFS spil, har styringen været gearet mere mod en arkade-stil. At kunne initiere og holde lange hurtige drifts, har været essentielt. Den seneste styrings-model, brugt i NFS 2015 og Payback, havde en funktion der ofte er blevet refereret til som “brake-to-drift”. Funktionen gjorde det så let som ingenting at sende bilen i en højhastigheds drift, ved blot at trykke på bremsen.

Dette gjorde det samtidig til den eneste måde at vinde et løb, da det var hurtigere end at tage bestemte racerlinjer gennem svingene.

Med styringsmodellen i Heat, har Ghost Games valgt at introducere en mere realistisk styringsmodel, som gør det muligt at være langt mere omhyggelig med hvordan, man positionere bilen i svingene. Det er samtidig blevet sværere at holde en udskridning, hvis ikke ens bil er blevet sat op til det med tilpasset affjedring og dæk. Dette er en yderst velkommen tilføjelse, da det giver spillet en langt mere realistisk føling!

Konklusion

Need For Speed Heat er uden tvivl et skridt i den rigtige retning for EA og Ghost Games. Ideen med at opdele spillet i dag og nat har virket, og giver en mere realistisk og autentisk følelse. Dog vil jeg mene at natteløbene giver lidt mere spænding, end løbene i dagslyset.

Hvis du som jeg har spillet de to foregående spil, vil Heat nok føles meget genkendeligt, hvilket skyldes at spillet kører på den samme ‘Frostbite 3’-spilmotor som Payback og NFS 2015. Spillet har crashet ofte, selv i løbet af min korte tid med spillet. Dette er ikke noget isoleret problem, da online forums er fyldt med kommentare om at det også sker for andre, og også på andre platforme. Vi håber at Ghost Games og EA kommer med en software-opdatering der kan fikse problemet.

Scoring: 7.5/10

Udgivelsesdato: November 2019
Udvikler: Ghost Games
Platforme: Playstation 4, Xbox One, Microsoft Windows
Platform testet: Playstation 4 med Dualshock 4 v2 controller
Pris på PS-store: 579,99 kr. (Standard Edition)

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker