fbpx

Sådan passer du på dine bremser

I denne artikel kigger vi nærmere på, hvordan du passer godt på dine bremser og hvad du eventuelt kan kigge efter ved fejl


Notice: Undefined variable: post in /home/prostree/public_html/wp-content/plugins/global-gallery/shortcodes/gallery.php on line 297

Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/prostree/public_html/wp-content/plugins/global-gallery/shortcodes/gallery.php on line 297

####

Bilens bremser skal vedligeholdes og skiftes med tiden. Her kan du få gode råd og tips til, hvad du skal være opmærksom på og hvad du skal se efter, for at passe godt på dine bremser

Noget af det vigtigste på din bil, er bilens bremser. Det siger næsten sig selv, at deres opgave er at bremse bilen ned fra forskellige hastigheder, og derfor er det også en af de mest vitale dele af bilens konstruktion og sikkerhed.

Bremser som ikke bliver kontrolleret og vedligeholdt, risikere at gå i stykker og ikke virke optimalt i krisesituationer, og det kan være farligt for både dig selv og andre som befinder sig i trafikken. Derfor er det en god ide at vide lidt om bilens bremser, tegn på fejl og hvad du kan gøre, hvis du oplever noget af dette.

Derfor har vi i denne artikel gået igennem nogle af de vigtigste punkter du skal være opmærksom på, når du som bilejer kører i din bil.

Tjek bremser ved dækskifte

Har du nogensinde fået fortalt, at det er en god ide at tjekke dæktryk, hver gang du er inde for at tanke? Det samme gælder med dine bremser – få dem tjekket, når det er tid til at skifte dæk fra sommer- til vinterdæk.

Hvis du ikke selv er i stand til at gå dem igennem og kontrollere for de typiske punkter, så få din mekaniker eller værksted til at udføre opgaven for dig. Det kan være en god ide lige at nævne det, da det ikke er alle værksteder som gør det automatisk, når bilen skal have skiftet hjul.

Når du får det kontrolleret hver gang du skal skifte dæk, så er du samtidig med til at mindske sandsynligheden for at overse gængse fejl i bilens bremser.

LÆS OGSÅ:
EFTERLYSNING: Volkswagen Touran stjålet på Vestsjælland

Bremser

Kig efter misfarvninger når du vasker fælgene

Er du en af dem som selv vasker din bil, og går i detaljer så den står kniv skarpt? Så kan du også her benytte lejligheden til lige at kigge lidt på dine bremser.

Skulle du f.eks have været ude og køre lidt trackday eller haft en periode med lidt hård kørsel, kan det være en god ide lige at sætte sig ned på knæ og kigge ind på sine skivebremser.

For hvordan står det til med dem? Har de fået en ny farve eller belægning? Så kan det være tegn på at de bør skiftes. Hvis du f.eks har haft en hård kørsel på det seneste, så kan dine bremser have været udsat for overophedning, hvilket kan gøre at de har fået en lilla nuance. Og så bør de blive tjekket efter, og eventuelt skiftet.

Skivebremser skal nemlig gerne have den klassiske stålfarve, og ikke være belagt med andet end en hel og glat overflade.

Hvor mange kilometer holder bremseskiver til?

Bremseskiver på biler er lige så forskellige, som mange andre af bilens sliddele. Og de findes i en lang række forskellige kvaliteter og typer, og kombineret med hvor mange kilometer du kører og hvordan dine distancer tilbagelægges, kan der være forskel på hvor længe at dine bremseskiver holder.

Som udgangspunkt antages det, at typiske bremseskiver holder til omkring 100.000 kilometer. Her er der plus-minus omkring 20.000 kilometer mere eller mindre, alt efter din kørestil.

LÆS OGSÅ:
ABT Audi RS4 Avant

Hvis du er typen der trykker hårdt og ofte på dine bremser, og har mange korte og hårde opbremsninger, så kan du opleve at dine bremser skal skiftes oftere. Modsat, hvis du er typen der har længere distancer og f.eks kører meget på motorvej uden for mange opbremsninger, så skal dine bremser skiftes færre gange.

Derudover kan du opleve hvis du næsten slet ikke kører i din bil, at bremserne ikke bliver brugt “nok”. Derved ikke sagt at du SKAL køre i din bil hele tiden, men en bil som står meget stille og nærmest ikke bliver brugt, kan risikere at skiverne ruster og derfor skal skiftes før tid.

Bremser

 

 

 

 

 

 

 

 

Husk også at skifte dine bremseklodser

Når du alligevel er inde på værkstedet for at få skiftet og kontrolleret dine bremseskiver, så sørg for også at få kontrolleret og eventuelt skiftet dine bremseklodser.

Skiver og klodser plejer man som udgangspunkt at sige, at de følger hinanden. Så når skiverne skal skiftes, bør du også skifte bilens bremseklodser.

Det kan ofte ikke betale sig at lade klodserne forblive på, for udgiften ved et besøg på værkstedet hvor hjulene atter engang skal afmonteres overstiger hurtigt det, som du eventuelt kan have sparet ved at skifte klodserne.

Test selv om der kan være fejl i bremserne

Hvis du har mod på det, og kan finde et stykke vej hvor du ikke kan være til fare for andre personer eller genstande, så er det faktisk muligt for dig selv at teste om der er fejl i bilens bremser.

LÆS OGSÅ:
ABT Volkswagen Transporter - familiebus med stil

Hvis du laver en simpel bremsetest med din bil fra en hastighed på omkring 80 km/t og vejen er tør, så kan du trykke hårdt på bremsepedalen indtil bilen holder stille.

På denne måde kan du se om der skulle være umiddelbare tegn på fejl i bremserne. Typiske fejl på bremser og ting du kan lytte og mærke efter, har vi samlet kort herunder.

Hvis din bil trækker til den ene side

Hvis du oplever at din bil trækker til den ene eller den anden side under opbremsning, så er det et tydeligt tegn på at der er noget galt med dine bremser.

Typisk er årsagen, at en af bilens bremsekalibre sidder fast og derfor skal skiftes. Kaliberen styrer nemlig bremseklodsens tryk på bremseskiven, og en fejl på dette kan også afgive en særlig brændt lugt, efter at du har fuldført din opbremsning.

Du kan undgå at dine bremser sætter sig fast ved, at have en god kørestil. Undgå for mange hurtige og korte opbremsninger, og sørg derudover for at benytte korrekt bremsevæske- og smørrelse. Sørg derudover for at få dine bremseskiver- og klodser udskiftet til tiden.

Typiske tegn på fejl i bremserne

  • Der opleves en forringet reaktion af bilens bremser, ved opbremsning
  • Bremsepedalen skal trykkes unormalt meget ned, før der kan bremses kraftigt
  • Der opstår underlige lyde (F.eks ‘skurrende’ lyde), når der bremses med bilen
  • Bremserne blokere helt eller delvist for et eller flere af hjulene
  • Rystelser under opbremsning, er tegn på slidte eller skæve bremseskiver

Kilder til oplysninger:
https://www.autodeleshop.dk/reservedele/bremsekaliber.html
https://skorstensgaard.dk/nyheder/bremseskiver-og-klodser-info-om-vedligehold-og-skift

Redaktionen

Pro-Street.dk Redaktionen udgiver en masse artikler indenfor en bred ramme i bilverdenen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

Vi har begrænset din adgang

Pro-Street.dk drives af 100% frivillige kræfter, og ønsker derfor at vise dig en begrænset mængde af reklamer. Det gør vi for, at kunne skabe en minimal indtjening, som gør, at vi kan fortsætte vores arbejde med dette website. Derfor beder vi dig slå din Ad-blocker fra. Det håber vi giver mening for dig.