Biltest: Den nye Skoda Scala

Den kunne lige så godt hedde Rapid, men giver dig en bredere kabine end Fabia

Da Skoda lancerede, at der nu ville komme en sprit ny bil på markedet som skulle afløse Rapid modellen og de første skitser blev afsløret, var det med stor spænding for, hvordan den endelige bil ville komme til at se ud.

Skoda Scala konceptbilen var nemlig fuld af fede detaljer (som konceptbiler altid er), og vi ved jo alle, at når bilerne så har været gennem alle restriktionerne, så er det de færreste af de fede detaljer, som er fulgt med hele vejen.

Men med den nye Skoda Scala, er rigtig mange af dem fulgt med. Som koncept lå den under navnet “Skoda Vision RS”, og havde et overordnet design som var en del mere sportsligt. Men rigtig mange af tingene, fulgte alligevel med.

Kunne lige så godt være en Rapid

Fronten fik lov at beholde den nye brede grill, som er ret fræk i sig selv. På testbilen består den af et ret enkelt design med en stor fartpilot-klods i midten, omgivet af en krom ring.

Forlygterne er stort set fulgt direkte med over, og har et meget frækt design og et imponerende lys om aftenen. Derudover valgte man ikke at videreføre de opdelte forlygter, som vi ellers lige havde set det på facelift til Octavia mv.

Hen af siden har den lækre linjer og en sporty taglinje, mens der bagpå er en større tagspoiler og noget helt nyt på bagklappen. Scala er nemlig den første model, hvor der er monteret bogstaverne “SKODA” hen over klappen, i stedet for det klassiske Skoda logo. Bagruden går også ud i et med selve klappen, som er med til af at definere bilens unikke design.

Baglygterne er ligeledes taget med nærmest direkte fra konceptbilen, og er brede med en nedadgående form. Blinkene er sådan nogle der “løber” ud til siden, som vi f.eks kender det fra VW Golf og Audi modellerne.

Men når alt dette så er sagt, så kunne Skoda Scala næsten lige så godt bare blive kaldt Rapid Sportback, da selve bilens form er ret identisk med den tidligere model, som Scala jo går ind og helt erstatter.

Stadigvæk mere plads i Fabia Combi

Skoda Scala opleves ret bred og åben, når du sætter dig ind i kabinen. Der er meget plads mellem de to forreste personer, og ligeledes rigeligt med plads ud til bilens døre. På bagsædet finder du ligeledes masser af plads, selvom personen foran dig, har sædet langt tilbage.

Alt i alt er kabinen utrolig rummelig, og man sidder meget behageligt i bilens sæder på de længere ture. Selv på bagsædet opleves det at man “falder ned” i bagsædet, hvor det ofte på mange biler kan opleves ret meget som en “flad oplevelse” med opretstående ryglæn, hvis man er så heldig at have vundet bagsædepladsen.

Men hvis du ejer en Skoda Fabia Combi og har overvejet at “opgradere” til Scala, og du tænker at gøre det af hensyn til bagagerumsplads, så må vi skuffe dig.

Skoda Scala har trods alt et bagagerum som er en smule bredere end den nuværende Fabia Combi, men det er ikke lige så dybt. Dertil giver den runde bagende på bilens design, en mindre mulighed for at læsse i højden. Scala rummer 467 liter med bagsædet slået op, mens Fabia Combi napper 530 liter. Slår du sæderne ned, bliver Fabia heller ikke overhalet. (Scala er naturligvis større, hvis du sammenligner med en Fabia Hatchback.)

Og så tænker du måske, at det er unfair at sammenligne en stationcar med en ‘Hatchback’, men denne Scala spiller lidt på samme funktionaliteter, hvor bagagerummet i Scala er “bygget ind i bilens design”.

Men Scala er meget mere fræk i sit design, og har nogle virkelig lækre materialer, og virker bedre bygget og meget mere opdateret på teknikken.

Genbrugselementer blandet med nyt design

Når man oplever Skoda Scala, så er designet som sagt en af de helt store ting på bilen. Ingen anden Skoda, ligner den, og hvis den kommer til at danne basis for de fremtidige modeller, lover det godt.

I kabinen finder du dog masser af ting, som du kender fra de nuværende andre Skoda modeller. Det gælder blandt andet rattet, radioen (som har fået et lidt andet design) og armene til fartpilot og blink. Ellers har alt andet et sprit nyt design.

Hele instrumentbordet virker ny-tænkt, og fremstår utrolig pænt. Luftdysserne i midten er placeret under skærmen, og det fungerer faktisk rigtig fint. Man har fjernet stort set alle knapper til diverse funktioner, og lagt dem ind i skærmen, og det gør det hele meget stilrent.

Bag gearstangen til DSG-gearkassen, er der en enkelt knap til at slå start-stop fra. Men der er plads til hele fem andre funktioner, som kunne være spændende at vide hvad kunne være. I loftet er testbilen udstyret med et stort glastag, som fylder hele kabinen. Glastaget kan ikke åbnes, men har en elektronisk til- og fradækning, hvis du ikke ønsker solen lige ned i hovedet gennem det tonede glas.

Dørsiderne er også helt sine egne, hvor håndtaget er helt unikt. Måden det er formet på og placeret, har vi ikke set før, men det virker ret eksklusivt og lækkert. Tilmed er de yderste luftdysser også nogle, som ved åben dør, rager ud i luften. De passer så tilmed lige i ind, når døren er lukket. En lille cool detalje.

Motor og teknik fungerer bare

Skoda Scala fås i en række forskellige motorvarianter og med manuel og automatisk gearkasse. Varianten vi havde til låns, var udstyret med en 1,5-liters TSI benzinmotor og DSG-automatgearkasse, som yder 150 hestekræfter.

I mange nye biler lyder motorerne ikke helt så godt, enten fordi at deres slagvolumen ikke er noget at råbe hurra for, eller også fordi at de simpelthen lyder usunde, når de skal trække og står i tomgang. Men den 1,5-liters motor lyder faktisk sund, og har en fed lyd.

Den brummer ikke eller noget i den stil, men den har masser af overskud i alle situationer og et lækkert træk når du skal afsted. Dertil er Skoda Scala utrolig støjsvag, så du bliver ikke forstyrret af motorlyd eller andre ting udefra – og det er noget du rigtig lægger mærke til, når du ruller vinduet ned.

LIVE: Fra den nye Skoda Scala 👉👌💧😎

Slået op af Pro-Street.dk i Søndag den 21. juli 2019

I bilens interface er der lidt nye funktioner og menuer. Det tager lidt mere tid end normalt at finde rundt i, men selve skærmen er super lækker og føles som om den ikke lige så høj grad tager mod fedtede fingre, og så er den super hurtig rundt i menuerne!

Vi kunne dog godt savne et bedre bakkamera. Her virker det som om, at man har brugt sidste års model. Kameraet er ikke ret skarpt, og farverne er mærkelige. Det er set langt bedre i andre biler, og vi håber man kan tilkøbe et bedre et med tiden, eller få det opdateret. Bakkameraet har dog statiske hjælpelinjer, og giver dig en fin ide om udfordringerne, ved parkering.

Konklusion

Alt i alt er Skoda Scala en ret lækker bil, som trækker opmærksomhed i gaderne. Den er helt sin egen, og byder på lækre materialer over alt i kabinen, har en sund og effektiv motor og masser af kabineplads.

Bagagerummet er lidt mindre end Fabia Combi, og det kunne være fedt at se Scala i en stationcar-version. Det kommer nok aldrig. Og så har den et godt styretøj og masser af sikkerheds assistenter.

Der kan tilkøbes sædevarme til bagsæderne, trådløs opladning af mobiltelefon foran ved gearstangen og to USB-C indgange med opladning til bagsædet. Det er ting der er med til at højne komfort, og eksklusiviteten.

Skoda Scala er udstyret med en forholdsvis tung bagklap, så hér kan det godt betale sig at investere i en elektrisk med åben- og lukkefunktion.

Prisen gør dog, at vi måske ville kigge efter andre biler, hvis vi skulle have en bil, svarende til testbilen.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Skoda Scala Style
Motor:  1,5-liters TSI benzinmotor med turbo
Gearkasse: 7-trins automatgearkasse
HK: 150 hk
Moment: 250 Nm
0-100 km/t: 8,2 sek. (Oplyst)
Topfart: 219 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 16,1 km/l (Ved blandet kørsel)
Pris: Starter fra 189.991 kr. (Specialpris) Testbil m. udstyr 288.994 kr.

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker