Biltest: Porsche 911 992 – Rejsen efter perfektionisme

Vækkeuret ringede kl 4:45. Turen gik fra Aalborg til København, for at prøve noget helt nyt, og her menes nyt som i spritnyt.

Den netop lancerede ottende generation Porsche 911 Carrera (992) intet mindre, og dette var en dag jeg havde set frem til længe!

Med en legendarisk designlinje der vækker følelser og får alle til at dreje sig efter den, kan det konstateres allerede nu – den nyeste Porsche 911 er rejsen mod perfektionisme.

Silhuetten består
Jeg har endnu ikke mødt en person, hverken med erfaring for biler eller ej, der ikke tænker den ikoniske silhuet af 911, så snart navnet Porsche kommer ind i samtalen. Det er en så ikonisk silhuet at alle kender den, eller i hvert fald har hørt om den på den ene eller anden måde.

Og der er ikke ændret meget på den nye model forfra og fra siden hvis du står langt fra bilen. Men står du og ser bilen bagfra kan du se den tydelige forskel fra 991 til 992. Den nye gennemgående baglygte giver bilen en helt ny dynamik, modernisering og simpelhed, som jeg personligt er helt vild med. Den nye 992 er i mine øjne den pæneste Porsche 911, siden den originale fra 1963 blev produceret. De 45mm mere sporvidde og de 2cm i længden er ikke noget man tænker over, før modellen står ved siden af den forrige. Derudover er det også nu slut med at Carrera 4S har bredere skærme end Carrera S, da modellen nu konsekvent kommer med bredere skærme og et flot, meget bredt, lavt udseende – elegant på en rå måde.

Porsche 911 992 996

Interiøret har fået en overhaling
Selvom det meste eksteriør ikke har fået revolutionerende ændringer (med god grund), så har interiøret fået en gevaldig tur med blyanten, symaskinen og læderet. Modellen jeg fik nøglerne til, var udstyret med ’Truffle Brown Club læder’-interiør, og normalt er jeg ikke til andet interiør end sort, men den helt mørke trøffel-brune farve slog alligevel benene væk under mig.

Instrumenterne er digitaliseret, og dog, omdrejningstælleren som historisk set stadig er placeret i midten foran føreren, er stadig analog – og jeg tror næsten det er dén interiør-detalje der sælger bilen mest for mig. Udover den analoge omdrejningstæller, så er der placeret fire digitale skærme, to på hver side af omdrejningstælleren, der er skiftbare i udseende alt afhængig af ønske.

Derudover har bilen også fået monteret en ny gearvælger, og det er en detalje som modellen har fået mange hug på. Konkret får den hug på at ligne en barbermaskine i ministørrelse, og jeg vil gerne give dem ret. Men når man ser hele kabinen i helhed, hvor alle knapper nu har fået det nye udseende er det blot en lille detalje i en mere minimalistisk kabine, og jeg elsker en kabine der er moderniseret og minimalistisk.

Når der spares knapper væk, så placeres der ofte en større skærm som afløser, og 992 er ikke en undtagelse. Den er monteret med en helt ny 10,9” skærm, hvorfra man styrer de fleste funktioner bilen besidder, og man kan via denne skærm sågar også programmere to knapper med en valgfri funktion. Jeg savnede personligt en knap specielt til ’kikkert-knappen’ alias sportsudstødnings-knappen samt en til at styre spoileren, men det er netop derfor Porsche har valgt at skabe to knapper som valgfrit-programmerbare.

Porsche 911

3,4 hurtige sekunder
Kun 3,4 sekunder kræver det for den nye 992 at ramme 100 km/t, såfremt den er monteret med ’Sport Chrono-pakken’ som er ekstraudstyr. Uden denne pakke klarer den det på 3,7 sekunder, og det i sig selv er også rigeligt hurtigt for mig.

Motoren er en optimeret boxermotor med 6 cylindre og twin-turbo, der nu producerer 450hk standard i Carrera S, 30hk mere end forrige model. 992 er 45 kilo tungere end forgængeren, og vægten her skal finde i både større dæk og fælge, samt et lidt bredere og længere karosseri. Ligeledes er gearkassen optimeret, så den nu har 8 gear, i stedet for 7 gear i forrige model. Dette medfører dog 20 ekstra kilo på regningen når vægten opgøres alene med gearkassen, men med et karosseri der stort set kun består af aluminium, med undtagelse af for- og bagkofanger, så mærkes det hverken i fart eller performance.

At der nu er tilføjet endnu et gear, betyder at føreren kan involveres mere i gearskiftene hvis det ønskes. Hermed ment at ratioen mellem gearene er kortere, så der skal skiftes gear oftere med de aluminiumsskårede paddleshifters, og dette skaber en skøn symfoni af turbo-hvislen og boxermotorens lave brøl.

Alt har en pris
En Porsche er ikke billig, og forstå mig ret – det skal den heller ikke være. Mærket er prestige, finesse og kampen efter perfektion. I Danmark har Porsche Carrera S en startpris på 2.255.890 kroner, og 4S en startpris på 2.410.960 kroner. Cabrioletmodellerne venter vi endnu på, ligeledes med deres danske pris på markedet.

Modellen jeg fik nøglerne til i denne test, var udstyret med alverdens udstyr, som fik bilens pris op på svimlende 2.813.065 kroner. Et udpluk af dette udstyr var blandt andet, 18-vejs adaptive sportssæder til 64.000 kroner, LED Matrix forlygter til 57.000 kroner, Sport Chrono-pakke til 46.000 kroner, Sportsudstødning til 51.000 kroner, Soltag til 33.000 kroner, Adaptiv fartpilot til 33.000 kroner og så nok min favorit, BOSE Surroundsound til 28.000 kroner der fuldente bilens udstyrsliste!

Hvordan kører den?
Genialt. Sjovt. Inddragende. Porsche 911 har altid været en sjov bil, til trods for den livsfarlige kombination af en hækmotor og baghjulstræk, så der ikke skal være meget vand på kørebanen før hjulene spinder rundt. Det er der dog råd for nu, da bilen kan høre underlaget, og slår automatisk over i Wet-mode, hvis den kan høre vand på kørebanen.

Men på en varm sommerdag, varm asfalt, blødt gummi på fælgene og soltaget åbent, der suger den sig til vejen, og giver en berigende følelse af frihed. Porsche har nu næsten altid haft ry for at lave sjove biler, der er praktiske til hverdagens gøremål, og det føler jeg bilen her har, selvom det mest skal betegnes som en 2+2. I dagen jeg havde bilen, blev bagsæderne mest brugt til opbevaring af kameraudstyr, selvom det meste faktisk kunne være i bagagerummet foran (cadeau for det Porsche, vi havde alligevel en del med).

Jeg mener
Det er altid svært at bedømme en bil i alle hverdagens gøremål, når man kun har den i en halv dag, men vi var nu alligevel godt begejstrede. Porsche har igen formået at skabe en ikonisk bil, og nok den smukkeste længe i 911-modelrækken. Den skaber et smil på læben på landevejen, og knapt så mange smil i byen når der skal parallelparkeres, da den er både meget bred, og fik jeg sagt den var dyr?

For: Raffineret, køreglæden, praktisk og head-turner
Imod: Pris, digital-instrumentering og bakkameraet

De Tørre Tal
Mærke/Model: Porsche 911 Carrera S (992)
Motor:  3.0l 6-cylindret boxermotor twin-turbo
Gearkasse: 8-trins PDK gearkasse (Dobbeltkoblings automatgearkasse)
HK: 450 hk (ved 6.500 omdr./min)
Moment: 530 Nm (ved 2.300-5.000 omdr./min)
0-100 km/t: 3,5 sek.
Topfart: 308 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 11,2 km/l
Pris: Starter fra 2.255.890 kr. Testbil m. udstyr 2.813.065 kr.

Fotos: Frederik Bonde Nielsen <- Hele galleriet med 107 billeder

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker