Jan Magnussen om Le Mans: “Det bliver aldrig rutine”

Den fire-dobbelte klassevinder på Le Mans prøver igen, for 21. gang, at køre de 24 timer på den legendariske franske bane.

LE MANS, FRANKRIG, 11. JUNI 2019 – Siden 2000 har Corvette Racing hvert år været tilstede i 24-timersløbet på Le Mans, og siden 2004 har én af kørerne på det amerikanske motorsportsteam været en dansker ved navn Jan Magnussen. Den tidligere Formel 1-kører debuterede i det klassiske løb med Panoz Motorsports i 1999, og i år bliver det derfor hans 21. gang i bilen til 24 Hours of Le Mans. Alligevel mener han dog, at forberedelsen i år er vigtigere end nogensinde.

“Selv om enhver hos Corvette Racing har rigtig meget erfaring med Le Mans, bliver det aldrig rutine. Der er en masse ting, som vi gør på den samme måde år efter år, men bilen, banen, reglementet – det hele ændres hele tiden. Generelt har Le Mans udviklet sig fra at være et udholdenhedsløb til et 24-timers sprintløb, hvor bilerne sjældent giver op, som de gjorde i gamle dage. Og samtidig er konkurrencen øget markant, især i GT-klassen, hvor vores to Corvetter i år skal kæmpe mod 15 andre biler fra fem forskellige producenter,” lyder det fra Jan Magnussen.

Foruden Corvette Racing tæller GTE Pro-klassen også fabrikshold fra Porsche, BMW, Ford, Ferrari og Aston Martin. Altså cremen af verdens mest berømte sportsvognproducenter, som hver især kæmper for den ultimative titel på motorsportskalenderen. Ud af de foreløbig 19 deltagelser, har Corvette Racing sikret hele otte klassesejre.

Hemmeligheden er stabilitet
“Hemmeligheden bag vores succes på Le Mans er stabilitet. Vi udvikler teknologien og stræber efter at forbedre alt, der kan forbedres, men forsøger samtidig at bevare sammensætningen af holdet. Det giver et crew af folk, som er enormt dygtige til lige præcis dét, de arbejder med, hvilket som regel kommer til udtryk i pitlane,” forklarer Jan Magnussen.

“Vi har ry for at være utroligt effektive med vores pitstop, og vi har vundet en del løb ved at være hurtigst lige dér. Samtidig har vi også tradition for at holde os til vores egen strategi og ikke ændre planer, fordi konkurrenterne gør det. At tage action, når der er brug for det, men også vide, hvornår man skal holde hovedet koldt,” tilføjer han.

Stiller op med Antonio Garcia og Mike Rockenfeller
Jan Magnussen stiller for andet år i træk op med sin faste makker i IMSA-serien, spanske Antonio Garcia, og tyske Mike Rockenfeller, i Corvette C7.R #63. En stærk trio, som tidligere har vundet 12-timersløbet på Sebring, og som tilsammen har ni Le Mans-sejre. Sammen med de tre kørere i søsterbilen, Oliver Gavin, Tommy Milner og Marcel Fässler i Corvette C7.R #64, har årets Corvette-trup i alt sikret hele 19 sejre, hvilket gør dem til det mest vindende kørersetup i GTE Pro-klassen.

Årets udgave af 24-timersløbet på Le Mans er det 87. i historien, hvilket betyder, at danske Jan Magnussen har deltaget i næsten en fjerdedel af alle afholdte 24 timer på Le Mans nogensinde. Ugen starter som sædvanligt med træning onsdag eftermiddag, efterfulgt af første kvalifikationssession. Herefter følger yderligere to kvalifikationssessions torsdag aften, før løbet flages grønt lørdag klokken 15.00. Foruden Jan Magnussen stiller også danske Michael Christensen op for Porsche i GTE Pro-klassen, som også har deltagelse af Aston Martin-duoen Nicki Thiim og Marco Sørensen. Derudover også det danske team High Class Racing, som fik en sen billet til startlisten i de nyopførte “ekstra” pitbokse.

TIDSPLAN – 24 HOURS OF LE MANS 2019
Onsdag 12. juni
Kl. 16.00-20.00 – Træning
Kl. 22.00-00.00 – Kvalifikation

Torsdag 13. juni
Kl. 19.00-21.00 – Kvalifikation
Kl. 22.00-00.00 – Kvalifikation

Lørdag 15. juni
Kl. 09.00 – Warm-up
Kl. 15.00 – RACE (24 timer)

Søndag 16. juni
Kl. 15:00 – Målflag og derefter præmieceremoni

*Pressemeddelse*

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker