Biltest: Suzuki Jimny – De store stod måbende til

Suzuki Jimny og jeg drog på tur. Klokken havde kun lige passeret 11 søndag formiddag, da jeg forsigtigt bankede på ruden.

Hvilken rude tænker du sikkert? Det var ruden vagthavende officer naturligvis befandt sig bag – for jeg havde udset mig en hel bestemt mudderpøl i et nærtliggende øvelsesterræn!

Tommelfingeren sagde go, og der kom da også en kæk bemærkning med på vejen; ”Og du skal derud i den lille grønne der? Du må jo ringe når engang du sidder uhjælpeligt fast!”.

Men Suzuki Jimny sidder ikke fast måtte jeg konstatere for ham, mens der kom et lidt skrattende grin ud af højtaleren gennem ruden vi stod og snakkede gennem. Suzuki Jimny passerer forhindringer på let tå i terrænkørsel.

Historien kan mærkes

Året er 1970, den første Suzuki Jimny er lige blevet lanceret. En let, lille og solid bil med en lille motor, klar til at besigtige alverdens terræn med sit reduktionsgear og minimale fylde. Denne første generation nåede at udkomme i fire varianter før den anden generation blev lanceret og tog over. Anden generation blev kendt som ”Samurai” og blev solgt i perioden 1981 til 1998 og var så populær at Suzuki i perioder ikke kunne følge med på efterspørgslen.

1998 blev året hvor den tredje generation blev præsenteret. Den første generation jeg personligt synes er den langt grimmeste, men denne model blev bilen der gjorde Jimny til en mulig hverdagsbil. Der blev givet afkald på bladfjedrene som Jimny fra 1970-1998 gjorde brug af, mens en masse andet, blandt andet også udseendet gjorde bilen mere hverdagsvenlig og stabil på asfalt.

Men så kommer 2018 og brager døren ind. En nuttet, kantet, lille og ualmindeligt grøn bil kom frem i lyset. Fjerde generation blev lanceret og tog verden med storm. Den bestod af de bedste elementer fra de tidligere modeller, såsom baglygterne fra Samurai’en, de ikoniske runde forlygter fra første generation samt det stylede/kantede design og komfortniveau fra tredje generation. Og netop sammensmeltningen af de historiske elementer gør denne fjerde generation af Jimny til den absolut bedste til dato.

Møder meget kritik – mest uberettiget

Ak ja, man mødes med både længselsfulde øjne men mindst lige så mange afskyende når man triller ind igennem byen i en Suzuki Jimny. Det er en bil der bestemt deler vandene – Enten synes du den er super fed ellers så afskyr du den, der er ingen mellemvej. Jeg hører heldigvis til den første del af banden!

Som nævnt indledningsvis var destinationen et nærtliggende øvelsesterræn, som vi heldigvis fik lov til at teste bilen i. Da vi triller ind på området, ser jeg de store drenge, og hvis ikke det var fordi musikken og mit grin var så højt, så kunne man næsten høre deres fnys da jeg triller op på siden af dem. Den lokale Land Rover klub var også tilstede, og de så absolut ikke imponerede ud over den lille grønne.

Vi spurgte om vej til mudderhullet jeg havde udset mig tidligere, fik et fingerpeg og så drog vi ellers mod mudderhullet. Lige indtil Land Rover klubben talstærkt fulgte efter, højst sandsynligt fordi de regnede med Suzuki’en skulle trækkes fri med det samme. Sagens faktum er bare at Jimny ikke sad fast, hverken i dybe mudderhuller eller op/ned af stigninger på næsten 30% med dybe hjulspor på hver side. Land Rover-klubben var yderst imponeret og så kunne jeg ellers prale med den kun kostede en tredjedel af deres. Og så gjorde den det på helt almindelige sommerdæk!

Elendig til hverdag

Selvom Jimny er fantastisk og genial i terræn, så er den elendig til samtlige andre ting på skemaet. Jeg var ved at blive ikke køresyg, men næsten følelsen af søsyg med 100 km/t på motorvej med sidevind. De 102hk og 130nm gør ligeledes at topfarten er 145 km/t, optrækket fra 0-100 er slet ikke oplyst. Naturligvis skal det tages in mente at det ikke er en pendlerbil til motorvejen, men jeg savner stadig optræk på landvejen eller inde i byen hvis man skal forbi. Til gengæld har du yderst svært ved at få en fartbøde, selv når speederpedalen er trykket så langt i bund at den smager på gulvmåtterne – og det er jo ikke helt skidt.

Jimny fås med 5-trins manuelgear (eller 4 trins auto) samt AllGrip Pro AWD som også kan styres med ekstern gearstang. Her har du valget mellem 2L som er optimalt baghjulstræk til asfaltkørsel (Hverdagsbrug), 4H som er firehjulstrækket og til slut også 4L som er lav-gearing som udelukkende bruges til terrænkørsel.

Dertil kommer prisen og udstyrslisterne. Prisen for hele herligheden er med en frapris på blot 229.990 kr. Der kan også købes en Adventure-model for kun 25.000kr mere, og dertil kommer en røvfuld udstyr mere med i prisen såsom, alu-fælge, led-lygter, klimaanlæg, navigation, Apple Carplay/Android Auto, varme i sidespejle, tonede ruder samt læderrat. Alt dette oveni en allerede pænt udstyret grundvariant. Mit råd vil dog være at smide de ekstra 25.000kr og bestille Adventure-varianten, da det bare gør bilen lige dét mere civiliseret og klar til hverdagens gøremål.

Vi mener

Den nye Jimny her er den sjoveste bil jeg har kørt i 2019, og jeg tror næppe den bliver slået af pinden foreløbigt. Dette selvom kalenderen allerede nu siger Porsche 911 (992) og Ford Mustang GT senere på året. Suzuki Jimny er sin helt egen, og alligevel føler man sig som en hertug i sin Mercedes-Benz G-Klasse der ved en fejl kom på en krympevask. Lige en notits på falderebet – folk parkerer generelt med en større sikkerhedsafstand til dig i byen, hvis du har lidt mudder på siderne.

Prisen er lige i skabet, præcis lav nok til at langt de fleste kan være med, og høj nok til kvaliteten ikke kompromisseres. Kabinekvaliteten er som i alle andre Suzuki-modeller på markedet, gennemført, billig og generelt god. Man føler sig ikke som en offroader i kabinen fordi den er blevet så moderne og teknologisk, selvom den stadig har de helt rigtige præg til forfædrene. En bil jeg med glæde vil stå inde for at anbefale til det danske marked.

For: Terrænkørsel, hysterisk sjov, byggekvalitet og billig
Imod: Mere eller mindre alt andet

De Tørre Tal
Mærke/Model: Suzuki Jimny 1.5 Adventure
Motor:  1.5l benzinmotor med 4 cylindre (16V & VVT)
Gearkasse: 5-trins manuel gearkasse + All-Grip PRO 4WD
HK: 102 hk (ved 6.000 omdr./min)
Moment: 130 Nm (ved 4.000 omdr./min)
Totalvægt: 1730 kg
0-100 km/t: N.A.
Topfart: 145 km/t
Km/l (opgivet forbrug NEDC-2): 12,7 km/l (Jeg formåede 13,1 km/l ved blandet kørsel)
Pris: Starter fra 229.990 kr. Testbil m. udstyr 263.000 kr.

Foto: Frederik Bonde Nielsen

Vis mere

Nicolai

Nicolai Hald er en 21-årig ung vestjyde der på nuværende tidspunkt prøver kræfter som nordjyde, da han er bosat i Aalborg. Her studerer han til daglig til Bachelor i International Virksomhedskommunikation (Engelsk).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close

Adblocker opdaget!

Vi lever af at vise reklamer. Venligst deaktivér din Adblocker for at tilgå websitet.