Audi SQ7 får V8-dieselmotor

Den får ligeså bi-turbo med en elektrisk kompresser dertil

Lige for at få det på det rene. Audi SQ7 kommer til Danmark i efteråret, den danske pris er endnu ukendt, ligeledes er listen for ekstraudstyr.

Ren dieselpower med biturbo-V8’er og elektrisk kompressor
Den nye Audi SQ7 TDI leveres med en stærk 4.0-liters dieselmotor. En V8’er med biturboladning, der yder 435 hk og leverer et drejningsmoment på hele 900 Nm mellem 1.250 og 3.250 omdr./min. Dermed accelererer den store SUV fra 0 til 100 km/t på 4,8 sek. og fortsætter op til den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/t. Det er godkendte tal for en vogn på godt 2400kg.

Det 48-volts delledningsnet forsyner en elektrisk drevet kompressor, der altid supplerer de to turboladeres arbejde, når belastningsbehovet fra speederen er højt, og energiindholdet i udstødningen stadigvæk er lavt. Derfor kan drejningsmomentet altid være i top allerede ved lave omdrejninger.  Den elektronisk drevne kompressor er integreret i indsugningsluftføringen, og en kompakt elmotor accelerer sit kompressorhjul op på ca. 70.000 omdr./min på 250 millisekunder.

Audi SQ7

Dynamiske køreegenskaber med krængningsstabilisering, firehjulsstyring og sportsdifferentiale
En hurtigt skiftende 8-trins tiptronic og det permanente firehjulstræk quattro overfører 4.0 TDI-motorens kræfter til vejen. Den standardmonterede sportsluftaffjedring og den progressive styring med en udveksling, der bliver mere og mere direkte, jo mere rattet er drejet, giver bilen masser af køredynamik, til trods for at bilen er en SUV. Hvis SUV’en udstyres med firehjulsstyring, er dens køre­egenskaber endnu mere adrætte, da baghjulene styrer op til fem grader kontra ved lave hastigheder, mens stabiliteten øges ved, at baghjulene styrer i samme retning fra hastigheder over ca. 60 km/t.

Også sportsdifferentialet giver bilen en endnu mere dynamisk handling. Ved hurtig kørsel i sving forskyder det kræfterne aktivt mellem baghjulene. Derved bliver Audi SQ7 TDI presset bedre  ind i svinget ved indstyring og acceleration.

Sportsligt design
Audi SQ7 TDI bærer som altid også Q-modellernes aktuelle design suppleret med S-specifikke detaljer. Den skiller sig ud fra basismodellen med dobbeltlameller i singleframen, sidespejlkapper i aluminiums­look og de fire karakteristiske afgangsrør med runde rørhaler i kromlook. Dermed intet nyt under solen. Som noget særligt kan man vælge farven daytonagrå perleeffekt samt et stort antal individuelle lakeringer fra Audi exclusive.

Som standard er Audi SQ7 TDI udstyret med 20” støbte aluminiumsfælge med 285/45-dæk. Dertil er bilen monteret med 400mm bremseskiver i for, og 370mm i bag.

*Delvist pressemeddelelse fra Audi*

Vis mere

Nicolai

Nicolai Hald er en 21-årig ung vestjyde der på nuværende tidspunkt prøver kræfter som nordjyde, da han er bosat i Aalborg. Her studerer han til daglig til Bachelor i International Virksomhedskommunikation (Engelsk).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker