McLaren giver Sports Serien lidt ekstra “kant”

McLaren har offentliggjort det seneste skud på stammen i firmaets Sports Serie. Navnet er McLaren 600 LT, og er den fjerde bil til at bære Longtail-navnet.
Med det nye efternavn følger der en hel del opgraderinger med for at skille 600LT fra en 570S. Vægten er reduceret med 96 kg, hvilket giver en tørvægt på bare 1247 kg. Denne vægtreducering er dog baseret på en model med samtlige ekstra kulfiberdele fra MSO (McLaren Special Operations). Den største forskel er det nye, ultrakorte, udstødnigssystem med udgang i motorhjelmen.

For at forbedre aerodynamikken, samt mængden af downforce, er bilen udstyret med nye siddeskørter, en ny splitter og diffuser, samt en ny spoiler. McLaren fortæller at 23 procent af delene på en 600LT er nyudviklet.
Der er også blevet kælet lidt for interiøret. Det vil være muligt at udstyre bilen med kulfibersæderne fra en McLaren P1. Ønskes yderligere racerinspireret interiør er det muligt at vælge de endnu mere spartanske sæder fra en McLaren Senna (ekstraudstyr fra MSO).

Effekten fra den 3,8-liters bi-turbo V8 er hævet fra 562 hk til 592 hk, og drejningsmomentet er hævet fra 600 Nm til 620 Nm. De ekstra kræfter har, i bilens letteste konfiguration, resulteret i et kraft/vægt-forhold på 474 hk/ton. McLaren har ikke offentliggjort 0-100-tiden, men vi forventer at se sprinten være ovre på omkring 3,0 sekunder, baseret på 570S´ 0-100-tid på 3,2 sekunder.

McLaren vil bygge 600LT i et yderst begrænset antal. Modellens fulde produktion vil kun strække sig over 12 måneder og starter til oktober.

[nggallery id=851]