fbpx

KOED tager V16-motor bimmer med til Oslo

Sjælden og meget unik BMW, så dagens lys


Notice: Undefined variable: post in /home/prostree/public_html/wp-content/plugins/global-gallery/shortcodes/gallery.php on line 297

Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/prostree/public_html/wp-content/plugins/global-gallery/shortcodes/gallery.php on line 297

Fra tid til anden dukker der historier op om heldige motorjournalister, der har allernådigst har fået til at besøge bilfabrikkernes hellige haller fyldt med prototyper, racerbiler, one-off’s og meget andet godt.

Der er dog intet, der slår at opleve sjældne biler live, og på dette års Oslo Motor Show havde den danske virksomhed KOED fremvist en yderst sjælden BMW for publikum.

Prototype med V16-motor

Et kvart århundredes fokus på og lidenskab for BMW sætter dybe aftryk, og den østjyske BMW-specialist KOED havde til Oslo Motor Show fået lov til at låne en af BMW’s mest sjældne biler.

Det handler om en V16-prototype af en 2. generation BMW 7-serie (E32), som normalt står i hengemt München og meget sjældent vises frem. Da E32’eren blev præsenteret i 1986 med en rækkesekser, vakte den stor begejstring, og selv om en større motor var ventet, var det alligevel en sensation, da 750i med en V12’er blev afsløret året efter.

LÆS OGSÅ:
Ærgerlig nyhed fra Ford

Det de færreste dog forventede var, at BMW pønsede på en 7’er med en endnu større motor. Projektet gik ud på at udvikle en endnu større motor til modellen, og under ledelse af BMW’s motoransvarlige Dr. Karlheinz Lange, udviklede de 2 ingeniører Hanns-Peter Weisbarth og Adolf Fischer en V16-motor med 408 hk på kun seks
måneder.

Kodenavn: ”Goldfisch”

Da motoren var klar, skulle den naturligvis i en bil, og valget faldt på en gydenbrun 750iL (lang version, red.), og projektet blev derfor døbt Goldfisch.

Udfordringerne var dog mangfoldige, og det startede med at motorrummet på en 750iL simpelthen ikke var stort nok til en V16’er, der var hele 31 cm længere end den V12’er, som i forvejen fyldte motorrummet godt ud.

Den eneste løsning, der ikke medførte en forlængelse af fronten, var at rykke kølerne fra fronten og om i bagagerummet. Dette medførte desværre lidt spøjse og improviserede perspektiver på afledte udfordringer.

Bl.a. skulle kølerne have godt med luftgennemstrømning, hvilket krævede Testarossa-lignende luftindtag på bagskærmene, og et stort gitter mellem baglygterne.

LÆS OGSÅ:
Engelsk BMW værksted bygger helt speciel model

En enlig svale

Med en acceleration fra 0-100 km/t på seks sekunder og en topfart på 280 km/t havde BMW i sandhed skabt et autobahn-lokomotiv.

Desværre var hele pakken ikke hverken praktisk eller eksklusiv, da bilen havde manuel gearkasse, intet bagagerum og et forbrug på 5 km/.

Da V12-motoren fem år senere ydede hele 380 hk i coupé’en 850 CSi, blev der for alvor sat punktum for V16-projektet.

Den ene 767iL er dog stadig en voldsomt imponerende bil, og var du en af mange danskere, der tog turen til Oslo Motor Show 25-27. oktober i år, kunne du glæde dig over at nærstudere den på KOED’s store stand.

Se bilen i galleriet herunder:

Kilde
Pressemeddelelse

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

Vi har begrænset din adgang

Pro-Street.dk drives af 100% frivillige kræfter, og ønsker derfor at vise dig en begrænset mængde af reklamer. Det gør vi for, at kunne skabe en minimal indtjening, som gør, at vi kan fortsætte vores arbejde med dette website. Derfor beder vi dig slå din Ad-blocker fra. Det håber vi giver mening for dig.