Der kan være mange spørgsmål, der skal besvares og hvis man er uheldig, kan det blive en dyr fornøjelse. Det kan nemlig lade sig gøre at fuske med bilens specifikationer, så den fremstår i bedre stand end den faktisk er.

Derfor, så kommer her en tjekliste som man kan have med, når man skal købe bil. Det sikre, at man ikke er uheldig og kommer til at købe katten i sækken. Her gennemgås nemlig alt fra syn til opslag af restgæld via nrplade.

Syn på bilen – hvornår har bilen sidst været afsted?

En af de allerførste ting man kan starte med at kigge på er, hvornår bilen sidst har været til syn. Her kan man nemlig få en indikation og et fingerpeg om bilens tilstand. Hvis bilen netop har været til et syn, så er chancerne for at bilen er i nogenlunde stand langt bedre, end hvis bilen skal til syn om få måneder.

Det kan nemlig være en sælger, som forsøger “at forlade den synkende skude”. Så en af de vigtigste ting man skal tjekke for inden man køber bil, er at tjekke, hvornår bilen sidst har været til syn.

Tjek også eventuelt bilens seneste synsrapporter for at tjekke, hvilke ting bilen har gennemgået. På den måde kan man få et indblik i, hvordan bilen har opført sig i dens historie. Dette kan gøres på Trafikstyrelsens selvbetjening, hvor du også kan finde mere generelle informationer om bilen.

Realistiske tal?

Tjek også, om model, alder og kilometer passer sammen og giver mening. Der er nemlig nogen som godt kan snyde lidt. Man kan ikke altid være sikker på om kilometertælleren i bilen taler sandt.

Det kan godt lade sig gøre at justere den, så den bliver mere attraktiv at sælge. Tjek derfor grundigt over, om bilens alder og antal kørte kilometer, hænger realistisk sammen. Det kan derfor være en god idé at tjekke Trafikstyrelsens database for at finde information omkring kilometertallet.

For i de førnævnte synsrapporter, er netop antal kørte kilometer også angivet og her kan man sammenligne disse tal med dem, som står på salgsannoncen. Det kan herfra let afgøres, hvorvidt kilometertælleren taler sandt eller om der er blevet fusket med tallene.

Er der restgæld i bilen?

Hvis man er virkelig uheldig og ikke passer på, kan man også overtage en restgæld i bilen. Hvis bilen på nogen måder har en bemærkelsesværdig restgæld, bør man holde sig langt væk fra denne bil.

Det giver simpelthen ikke mening at købe en bil, der i forvejen har en restgæld. Derfor kan man gøre sig selv den kæmpe tjeneste at besøge Tinglysningens hjemmeside.

Her kan man slå op i deres database og helt enkelt finde ud af, hvorvidt der er restgæld i bilen eller ej. Det kræver blot, at man kender bilens stelnummer eller nummerplade.

Klassiske modelfejl – og hvordan ser det ud med driftsikkerheden?

Hvis man på noget tidspunkt er meget specifik inden for, hvilket mærke af bil man godt kunne tænke sig, er der også et par tips og tricks. Der er nemlig mange bilmærker, hvor nogle af modellerne har klassiske fejl, der er gennemgående for hele model-serien.

Disse modeltyper bør man som udgangspunkt holde sig fra, da sandsynligheden for en værkstedsregning er markant forhøjet. Derfor skal man sikre sig, at man investerer i en driftsikker bil. Det vil sige, at den ikke holder på værksted, hver anden måde.

Det kan naturligvis være svært at finde ud af – og er på sin vis også meget individuelt for bilen selv, men der findes flere internationale databaser, hvor driftsikkerheden bliver testet. Her kan man se, hvilken score bilen har fået på forskellige parametre.

De “normale” ting, man kigger efter

Listen nærmer sig sin afslutning, men der er naturligvis også de normale aspekter som man kigger efter. Der er selvfølgelig også de mange forskellige parametre, som er gældende ved ethvert bilkøb.

Det gælder blandt andet bilens sikkerhed, køreegenskaber og brændstoføkonomi. Derudover så tjek sælgerens pålidelighed og ellers bare følg mavefornemmelsen. Med det sagt, så afsluttes listen her – og tilbage er bare at sige rigtig god biljagt.