Mange husker sikkert forårsmånederne tilbage i 2007, da Fiat annoncerede den nye Fiat 500. Det drejede sig om en livstilsbil, som ifølge mange egentlig bare var til for at kunne se godt og rig ud, når man var ude at lufte den relativt lille bil.
Det viste sig så også, at Fiat havde tænkt sig at gå videre med 500-serien, hvori der på daværende tidspunkt var lavet en cabriolet og en normal en, da de i sommers uddelte de første billeder af den nye Fiat 500L, som faktisk ikke har været på det danske marked særlig længe. Men var det dét med 500-serien?
Det var det ikke, nej. Tidligere dette år blev der på en pressekonference som en lille overraskelse nemlig præsenteret et nyt medlem af 500-familien, og det drejede sig om 500X’en. En mini crossover, som skulle være Mini Countryman’s konkurrent, samt den fjerde model i 500-serien.
At det er en Fiat, og at den er i familie med de tre andre 500-modeller ses da også på designet, da den har lånt lidt fra dem. Det gælder heriblandt forlygterne, så man er sikker på, man har øje på en 500-model. Rent designmæssigt skal man derfor regne med, at det ikke bliver en bil som de andre modeller fra Fiats side.
Bilen vil formentlig blive en lille smule højere end den nye 500L og noget længere, så det bliver altså en form for baby-SUV med dens tilgængelige firehjulstræk, med mindre man ønsker den med forhjulstræk.
Motormæssigt skal man regne med samme varianter som på 500L’eren, hvor man finder en 95 hestes 1,4-liters benzinmotor, en 105 heste 0,9-liters benzinmotor samt en 1,3-liters dieselmotor med 85 hestekræfter.
Derudover forventes der også en søstermodel til 500X’en, muligvis en 500XL, men hvordan den kommer til at se ud, er der endnu ingen idéer om. Det vides dog, at produktionen af 500X’en vil begynde her i slutningen af december eller i starten af januar, hvor man regner med små 1.600 eksemplarer om dagen.